Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Ela Borowiec
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Make a Gingerbread House / Zróbmy piernikowy domek
Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 6.1, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa wybrane części domu.
Uczeń opisuje kolorystykę wskazanych elementów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija umiejętność tworzenia opisu budynku.
Uczeń kształci umiejętność pracy zespołowej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (zabawa z kartami obrazkowymi, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca1. w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty z obrazkami części domu: roof, door, wall, window oraz z kolorowymi plamami: white, red, blue, yellow, green.
Nauczyciel wyświetla na tablicy obrazki z Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje kolejne i pyta: What is the color of this house?, a uczniowie odpowiadają. Następnie odtwarza nagrania z zadania. Za każdym razem uczniowie powtarzają wypowiadane zdanie, raz bardzo cicho, raz bardzo głośno.
Faza realizacyjna:
Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj). W tym czasie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel umieszcza na tablicy kartki z obrazkami części domu: roof, door, wall, window. Wskazuje na kolejne rysunki i podaje właściwe wyrazy, a uczniowie je powtarzają. Następnie prosi uczniów, żeby zamknęli oczy i w tym czasie zdejmuje jedną kartę. Uczniowie otwierają oczy, a nauczyciel pyta: What is missing?
Uczniowie wspólnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy po kolei podchodzą do tablicy multimedialnej i łączą obrazek z właściwym wyrazem. Na koniec literują wyraz.
Nauczyciel wiesza w różnych miejscach w klasie karty obrazkowe z kolorami. Prosi uczniów, żeby swobodnie poruszali się po sali. Co jakiś czas włącza nagranie z Exercise 3 (Przeczytaj). Po jego odtworzeniu uczniowie podchodzą do właściwej karty, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi i zaznacza ją w ćwiczeniu.
Nauczyciel odczytuje kolejne zdania z Exercise 1 (Film). Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, unoszą kciuki, jeżeli sądzą, że to fałsz, kierują kciuki w dół. W tym czasie ochotnik zaznacza też odpowiedzi udzielone przez większość w zadaniu i na końcu sprawdza poprawność.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i odtwarza film o tworzeniu domu z piernika. Zadaniem każdej drużyny jest narysowanie na arkuszu papieru domku w takich samych kolorach, jak ten z filmu. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel jeszcze raz odtwarza film, a uczniowie sprawdzają, który domek ma najbardziej podobną kolorystykę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Film), pyta What is missing? i odczytuje kolejne nazwy elementów. Uczniowie samodzielnie na urządzeniach mobilnych zaznaczają rzecz, której brakuje na obrazku, a następnie ochotnik podaje rozwiązanie i nanosi je na tablicę.
Nadal pracując w grupach, uczniowie wykonują Exercise 3 (Film) z użyciem urządzeń mobilnych. Po przyporządkowaniu zdań od właściwych elementów zgłaszają wykonanie zadania. Nauczyciel prosi jedną z drużyn, żeby zaprezentowała rozwiązanie na forum klasy. Pozostałe grupy sprawdzają, czy poprawnie wykonały zadanie.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie grają w memo – Exercise 1 (Sprawdź się). Kolejne osoby podchodzą do tablicy i odsłaniają obrazki, próbując znaleźć do nich parę.
Nauczyciel rozdaje uczniom, którzy będą pracować w parach, wydrukowane karty pracy. Wyjaśnia zasady gry w statki i prosi dzieci o zakodowanie statków. Następnie, dzieci grają w statki w parach. Zadanie może również zostać wykonane w ramach pracy domowej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze:
Karty obrazkowe przedstawiające elementy domu i kolory.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel odtwarza film i wiesza na tablicy arkusz papieru z konturem domu z piernika. Ochotnicy podchodzą do tablicy i kolorują elementy domu na takie same kolory jak w filmie.