Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.8.4
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Weihnachten zu Hause oder am Strand?/Święta w domu czy na plaży?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o różnych formach spędzania świąt Bożego Narodzenia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności:
kompetencje cyfrowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przedmioty potrzebne na wyjazd do ciepłych krajów i te typowe dla świąt spędzanych w domu;
podaje przykłady, jak można spędzić święta i jakie aktywności podjąć w tym okresie;
ocenia, czy woli spędzać święta na plaży w tropikach, czy tradycyjnie w domu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem czytanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
aktywizująca: dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta: Jak Polacy najczęściej spędzają święta Bożego Narodzenia?. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?. Następnie prosi ich o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” i wykorzystuje treść przeczytanego tekstu do rozmowy z uczniami, zadając pytania: A ty jak najchętniej spędzasz wakacje? Czy pomysł spędzenia świąt na plaży jest dla ciebie ciekawą alternatywą? Czy ktoś z was spędzał święta na plaży? Czy jest to ciekawsza forma spędzania świąt w porównaniu ze świętami tradycyjnymi przy choince?.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu z części Przeczytaj i sprawdzają znaczenie nieznanych wyrazów w słowniczku. Podczas czytania na głos nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów na forum o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują Übung 2 (przyporządkowują opis do obrazka) i Übung 3 (uzupełniają tekst z lukami) w części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel przygotowuje na karteczkach dla uczniów proste zdania związane z tematem Weihnachten zu Hause i Weihnachten am Strand, wskazujące na różnice między tymi formami spędzania świąt. Propozycje:
- Ich bin stundenlang bei 30 Grad am Strand.
- Ich kann mich sonnen.
- Ich kann schwimmen.
- Auf dem Weihnachtsmarkt ist es oft zu kalt.
- Zu Hause machen wir Lebkuchen.
- Zu Hause haben wir den Weihnachtsbaum.
- Wir machen eine Schneeballschlacht.
Każdy uczeń losuje karteczkę i przyczepia ją do jednej z zapisanych na tablicy kolumn: Weihnachten zu Hause lub Weihnachten am Strand. Następnie uczniowie przyglądają się ilustracji interaktywnej, sprawdzając przyporządkowanie karteczek do właściwej kolumny. Wybrani uczniowie komentują ewentualne różnice wskazań uczniów z zapisami pod ilustracją interaktywną. Uczniowie wykonują Übung 1 i 2 z tej części lekcji.Nauczyciel łączy uczniów w pary i rozdaje im karteczki z wyrazami z Übung 3 z części Ilustracja interaktywna i prosi połączenie w pary rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem. W razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo związane z aktywnościami w czasie wakacji/świąt: dopasowują zdania do zdjęć – Aufgabe 1, łączą zdania z ich polskimi odpowiednikami – Aufgabe 2, uzupełniają tekst – Aufgabe 3, wpisują brakujące litery – Aufgabe 4, dopasowują podpisy do zdjęć – Aufgabe 5, wybierają właściwą reakcję językową – Aufgabe 6.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z zapisanymi hasłami omawianymi na lekcji (święta Bożego Narodzenia na plaży, święta Bożego Narodzenia w domu), wrzuca je wszystkie do woreczka. Uczniowie odliczają do dwóch. „Jedynki” opisują święta spędzane w domu, a „dwójki” – święta spędzane na plaży. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze hasła, które wylosowali, w taki sposób, aby można było odgadnąć, czy dany uczeń spędza święta tradycyjnie w domu, czy na plaży, np.: Es ist sehr warm. Ich bin den ganzen Tag lang am Strand. Ich habe keine weißen Weihnachten./Ich bleibe zu Hause. Ich mache Lebkuchen. Ich verbringe die Weihnachtszeit in Bayern.
Uczniowie notują pięć nowych wyrazów, których nauczyli się na lekcji, układają z nimi kilkuzdaniową historyjkę i zapisują ją w zeszycie. Wybrani uczniowie odczytują swoją historyjkę.
Praca domowa
Uczniowie opisują w 2‑3 zdaniach, co robią w święta w domu, a co można robić w święta w tropikach (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: trening leksykalny – nauczyciel prosi uczniów o wypisanie wyrazów, które kojarzą im się z wakacjami na plaży i Bożym Narodzeniem;
w trakcie lekcji: tworzenie wypowiedzi – nauczyciel wrzuca przygotowane wcześniej karteczki z hasłami „wakacje na plaży” i „wakacje w domu” do woreczka, uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali; zadaniem uczniów będzie opisanie koleżance/koledze, jak spędzają święta, w taki sposób, aby można było zgadnąć;
po lekcji: materiał z ilustracji interaktywnej można wykorzystać do powtórzenia materiału leksykalnego i utrwalenia poprawnej wymowy poszczególnych nazw.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0