Numer e‑materiału: 2.5.8.4

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Weihnachten zu Hause oder am Strand?/Święta w domu czy na plaży?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o różnych formach spędzania świąt Bożego Narodzenia.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności:

  • kompetencje cyfrowe:

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przedmioty potrzebne na wyjazd do ciepłych krajów i te typowe dla świąt spędzanych w domu;

  • podaje przykłady, jak można spędzić święta i jakie aktywności podjąć w tym okresie;

  • ocenia, czy woli spędzać święta na plaży w tropikach, czy tradycyjnie w domu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca: praca z tekstem czytanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • aktywizująca: dyskusja;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pyta: Jak Polacy najczęściej spędzają święta Bożego Narodzenia?. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?. Następnie prosi ich o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” i wykorzystuje treść przeczytanego tekstu do rozmowy z uczniami, zadając pytania: A ty jak najchętniej spędzasz wakacje? Czy pomysł spędzenia świąt na plaży jest dla ciebie ciekawą alternatywą? Czy ktoś z was spędzał święta na plaży? Czy jest to ciekawsza forma spędzania świąt w porównaniu ze świętami tradycyjnymi przy choince?.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu z części Przeczytaj i sprawdzają znaczenie nieznanych wyrazów w słowniczku. Podczas czytania na głos nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów na forum o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują Übung 2 (przyporządkowują opis do obrazka) i  Übung 3 (uzupełniają tekst z lukami) w części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel przygotowuje na karteczkach dla uczniów proste zdania związane z tematem Weihnachten zu HauseWeihnachten am Strand, wskazujące na różnice między tymi formami spędzania świąt.  Propozycje:
    - Ich bin stundenlang bei 30 Grad am Strand.
    - Ich kann mich sonnen.
    - Ich kann schwimmen.
    - Auf dem Weihnachtsmarkt ist es oft zu kalt.
    - Zu Hause machen wir Lebkuchen.
    - Zu Hause haben wir den Weihnachtsbaum.
    - Wir machen eine Schneeballschlacht.
    Każdy uczeń losuje karteczkę i przyczepia ją do jednej z zapisanych na tablicy kolumn: Weihnachten zu Hause lub Weihnachten am Strand. Następnie uczniowie przyglądają się ilustracji interaktywnej, sprawdzając przyporządkowanie karteczek do właściwej kolumny. Wybrani uczniowie komentują ewentualne różnice wskazań uczniów z zapisami pod ilustracją interaktywną. Uczniowie wykonują Übung 1 i 2 z tej części lekcji.

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary i rozdaje im karteczki z wyrazami z Übung 3 z części Ilustracja interaktywna i prosi połączenie w pary rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem. W razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne.

  • W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo związane z aktywnościami w czasie wakacji/świąt: dopasowują zdania do zdjęć – Aufgabe 1, łączą zdania z ich polskimi odpowiednikami – Aufgabe 2, uzupełniają tekst – Aufgabe 3, wpisują brakujące litery – Aufgabe 4, dopasowują podpisy do zdjęć – Aufgabe 5, wybierają właściwą reakcję językową – Aufgabe 6.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z zapisanymi hasłami omawianymi na lekcji (święta Bożego Narodzenia na plaży, święta Bożego Narodzenia w domu), wrzuca je wszystkie do woreczka. Uczniowie odliczają do dwóch. „Jedynki” opisują święta spędzane w domu, a „dwójki” – święta spędzane na plaży. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze hasła, które wylosowali, w taki sposób, aby można było odgadnąć, czy dany uczeń spędza święta tradycyjnie w domu, czy na plaży, np.: Es ist sehr warm. Ich bin den ganzen Tag lang am Strand. Ich habe keine weißen Weihnachten./Ich bleibe zu Hause. Ich mache Lebkuchen. Ich verbringe die Weihnachtszeit in Bayern.

  • Uczniowie notują pięć nowych wyrazów, których nauczyli się na lekcji, układają z nimi kilkuzdaniową historyjkę i zapisują ją w zeszycie. Wybrani uczniowie odczytują swoją historyjkę.

Praca domowa

Uczniowie opisują w 2‑3 zdaniach, co robią w święta w domu, a co można robić w święta w tropikach (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: trening leksykalny – nauczyciel prosi uczniów o wypisanie wyrazów, które kojarzą im się z wakacjami na plaży i Bożym Narodzeniem;

  • w trakcie lekcji: tworzenie wypowiedzi – nauczyciel wrzuca przygotowane wcześniej karteczki z hasłami „wakacje na plaży” i „wakacje w domu” do woreczka, uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali; zadaniem uczniów będzie opisanie koleżance/koledze, jak spędzają święta, w taki sposób, aby można było zgadnąć;

  • po lekcji: materiał z ilustracji interaktywnej można wykorzystać do powtórzenia materiału leksykalnego i utrwalenia poprawnej wymowy poszczególnych nazw.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec