Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.9.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Auf dem Oktoberfest in München / Na Oktoberfeście w Monachium
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania atrakcji Oktoberfestu oraz pytania o miejsce pobytu innych osób
Przebieg lekcji
Zaleca się, aby nauczyciel przyszedł na te zajęcia w stroju bawarskim.
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Przy wejściu do klasy uczniowie słyszą tradycyjną bawarską muzykę. Nauczyciel wita się z uczniami Grüß Gott i podaje każdemu uczniowi koszyk z karteczkami do wylosowania: die Brezel, das Karussell, das Lebkuchenherz, das Riesenrad, die Wurst. | 15 min | ||
Uczniowie podchodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Tutaj leżą ilustracje lub rekwizyty związane z monachijskim festynem. Zadaniem uczniów jest dopasowanie swojej karteczki z wyrazem do ilustracji lub rekwizytu. | praca indywidualna | ilustracje przedstawiające: serce z piernika (z niemieckim napisem), kiełbaski, precle, karuzelę, diabelskie koło | |
Nauczyciel zaczyna krótką rozmowę na temat Oktoberfestu: wyjaśnia, co to za festyn, gdzie się odbywa, zwraca uwagę na swój strój. Pyta uczniów, czy uczestniczyli w jakimś ludowym festynie i jakie mają wspomnienia. | plenum | ||
Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwie ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami. Uczniowie przyglądają się rysunkom i zastanawiają się, jaki mógłby być przebieg rozmowy między Sophie i Timem. Następnie ustalają określoną wersję dialogu i przedstawiają ją w klasie. | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem. | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do dalszej pracy. | praca w grupach | ||
Uczniowie otrzymują karteczki z wyrazami. Ich zadaniem jest wybrać właściwą odpowiedź na pytanie, jak nazywa się festyn, który odwiedziła Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Każda grupa po kolei przedstawia swoją propozycję odpowiedzi. | |||
Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Uczniowie przechodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Nauczyciel czyta pojedyncze słowa, np. das Lebkuchenherz. Uczniowie słuchają, powtarzają je i wyszukują na stoisku właściwy przedmiot lub ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Uczniowie wracają do ławek i pracują indywidualnie. Otrzymują tekst dialogu i zaznaczają pytanie Tima skierowane do Sophie, gdzie ona jest (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel odtwarza pytanie Tima, a uczniowie słuchają i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem wyrazy, które pojawiły się na klockach domino. | praca indywidualna | 20 min | tablety lub kartoniki do gry w domino |
Uczniowie słuchają dialogu. Ochotnik podchodzi do kącika i wybiera odpowiednie ilustracje lub rekwizyty. Nauczyciel podaje rozwiązanie, jeśli ochotnik się pomylił (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | plenum | ||
Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej, dopasowuje podpisy do zdjęć. Dzieci, które wolą jeździć na karuzeli, czytają jej podpis. Następnie amatorzy diabelskiego koła czytają na głos jego podpis (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Każdy z uczniów otrzymuje rozsypankę wyrazową. Układa z niej treść wiadomości, którą Sophie pisze do mamy. Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy, a reszta klasy sprawdza swoje rozwiązanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają w parach w memory i nazywają atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 10 min | w formie papierowej |
Uczniowie słuchają nagrania i rysują atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | ||
Uczniowie czytają zagadki, a odpowiedzi zapisują w zeszytach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wo bist du? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla chętnych uczniów. Zadanie polega na wpisaniu w narysowane na lekcji serduszko z piernika jakiegoś niemieckiego typowego zwrotu, np. Gruß vom Oktoberfest, Ich liebe dich. Zadaniem uczniów jest też dowiedzieć się, co znaczy wpisany zwrot. Nauczyciel żegna się z klasą Auf Wiedersehen lub bawarskim Tschau. | |||
Faza wprowadzająca
Przy wejściu do klasy uczniowie słyszą tradycyjną bawarską muzykę. Nauczyciel wita się z uczniami Grüß Gott i podaje każdemu uczniowi koszyk z karteczkami do wylosowania: die Brezel, das Karussell, das Lebkuchenherz, das Riesenrad, die Wurst.
15 min
Uczniowie podchodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Tutaj leżą ilustracje lub rekwizyty związane z monachijskim festynem. Zadaniem uczniów jest dopasowanie swojej karteczki z wyrazem do ilustracji lub rekwizytu.
praca indywidualna
ilustracje przedstawiające: serce z piernika (z niemieckim napisem), kiełbaski, precle, karuzelę, diabelskie koło
Nauczyciel zaczyna krótką rozmowę na temat Oktoberfestu: wyjaśnia, co to za festyn, gdzie się odbywa, zwraca uwagę na swój strój. Pyta uczniów, czy uczestniczyli w jakimś ludowym festynie i jakie mają wspomnienia.
plenum
Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwie ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami. Uczniowie przyglądają się rysunkom i zastanawiają się, jaki mógłby być przebieg rozmowy między Sophie i Timem. Następnie ustalają określoną wersję dialogu i przedstawiają ją w klasie.
praca w parach
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do dalszej pracy.
praca w grupach
Uczniowie otrzymują karteczki z wyrazami. Ich zadaniem jest wybrać właściwą odpowiedź na pytanie, jak nazywa się festyn, który odwiedziła Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Każda grupa po kolei przedstawia swoją propozycję odpowiedzi.
Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie przechodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Nauczyciel czyta pojedyncze słowa, np. das Lebkuchenherz. Uczniowie słuchają, powtarzają je i wyszukują na stoisku właściwy przedmiot lub ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Uczniowie wracają do ławek i pracują indywidualnie.
Otrzymują tekst dialogu i zaznaczają pytanie Tima skierowane do Sophie, gdzie ona jest (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
Nauczyciel odtwarza pytanie Tima, a uczniowie słuchają i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
plenum
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem wyrazy, które pojawiły się na klockach domino.
praca indywidualna
20 min
tablety lub kartoniki do gry w domino
Uczniowie słuchają dialogu. Ochotnik podchodzi do kącika i wybiera odpowiednie ilustracje lub rekwizyty. Nauczyciel podaje rozwiązanie, jeśli ochotnik się pomylił (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
plenum
Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej, dopasowuje podpisy do zdjęć. Dzieci, które wolą jeździć na karuzeli, czytają jej podpis. Następnie amatorzy diabelskiego koła czytają na głos jego podpis (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Każdy z uczniów otrzymuje rozsypankę wyrazową. Układa z niej treść wiadomości, którą Sophie pisze do mamy. Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy, a reszta klasy sprawdza swoje rozwiązanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w parach w memory i nazywają atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
10 min
w formie papierowej
Uczniowie słuchają nagrania i rysują atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
Uczniowie czytają zagadki, a odpowiedzi zapisują w zeszytach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wo bist du? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla chętnych uczniów. Zadanie polega na wpisaniu w narysowane na lekcji serduszko z piernika jakiegoś niemieckiego typowego zwrotu, np. Gruß vom Oktoberfest, Ich liebe dich. Zadaniem uczniów jest też dowiedzieć się, co znaczy wpisany zwrot. Nauczyciel żegna się z klasą Auf Wiedersehen lub bawarskim Tschau.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0