Numer e‑materiału: 1.3.9.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Auf dem Oktoberfest in München / Na Oktoberfeście w Monachium
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania atrakcji Oktoberfestu oraz pytania o miejsce pobytu innych osób

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia atrakcje Oktoberfestu;

  • stosuje pytanie, gdzie ktoś się znajduje.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekpresji kulturalnej;

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: domino);

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna: domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • imitacja typowego stoiska z Oktoberfestu;

  • zabawkowa karuzela;

  • zabawkowe diabelskie koło; memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją także zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować kartoniki do gry w domino.

1

Przebieg lekcji
Zaleca się, aby nauczyciel przyszedł na te zajęcia w stroju bawarskim.

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Przy wejściu do klasy uczniowie słyszą tradycyjną bawarską muzykę. Nauczyciel wita się z uczniami Grüß Gott i podaje każdemu uczniowi koszyk z karteczkami do wylosowania: die Brezel, das Karussell, das Lebkuchenherz, das Riesenrad, die Wurst.

15 min 

Uczniowie podchodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Tutaj leżą ilustracje lub rekwizyty związane z monachijskim festynem. Zadaniem uczniów jest dopasowanie swojej karteczki z wyrazem do ilustracji lub rekwizytu.

praca indywidualna

ilustracje przedstawiające: serce z piernika (z niemieckim napisem), kiełbaski, precle, karuzelę, diabelskie koło

Nauczyciel zaczyna krótką rozmowę na temat Oktoberfestu: wyjaśnia, co to za festyn, gdzie się odbywa, zwraca uwagę na swój strój. Pyta uczniów, czy uczestniczyli w jakimś ludowym festynie i jakie mają wspomnienia.

plenum

Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwie ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami. Uczniowie przyglądają się rysunkom i zastanawiają się, jaki mógłby być przebieg rozmowy między Sophie i Timem. Następnie ustalają określoną wersję dialogu i przedstawiają ją w klasie.

praca w parach 

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem. 

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do dalszej pracy.

praca w grupach

Uczniowie otrzymują karteczki z wyrazami. Ich zadaniem jest wybrać właściwą odpowiedź na pytanie, jak nazywa się festyn, który odwiedziła Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Każda grupa po kolei przedstawia swoją propozycję odpowiedzi.

Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie przechodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Nauczyciel czyta pojedyncze słowa, np. das Lebkuchenherz. Uczniowie słuchają, powtarzają je i wyszukują na stoisku właściwy przedmiot lub ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie wracają do ławek i pracują indywidualnie.

Otrzymują tekst dialogu i zaznaczają pytanie Tima skierowane do Sophie, gdzie ona jest (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza pytanie Tima, a uczniowie słuchają i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem wyrazy, które pojawiły się na klockach domino.

praca indywidualna

20 min

tablety lub kartoniki do gry w domino

Uczniowie słuchają dialogu. Ochotnik podchodzi do kącika i wybiera odpowiednie ilustracje lub rekwizyty. Nauczyciel podaje rozwiązanie, jeśli ochotnik się pomylił (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej, dopasowuje podpisy do zdjęć. Dzieci, które wolą jeździć na karuzeli, czytają jej podpis. Następnie amatorzy diabelskiego koła czytają na głos jego podpis (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Każdy z uczniów otrzymuje rozsypankę wyrazową. Układa z niej treść wiadomości, którą Sophie pisze do mamy. Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy, a reszta klasy sprawdza swoje rozwiązanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w parach w memory i nazywają atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

w formie papierowej

Uczniowie słuchają nagrania i rysują atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie czytają zagadki, a odpowiedzi zapisują w zeszytach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wo bist du? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla chętnych uczniów. Zadanie polega na wpisaniu w narysowane na lekcji serduszko z piernika jakiegoś niemieckiego typowego zwrotu, np. Gruß vom Oktoberfest, Ich liebe dich. Zadaniem uczniów jest też dowiedzieć się, co znaczy wpisany zwrot. Nauczyciel żegna się z klasą Auf Wiedersehen lub bawarskim Tschau.

Faza wprowadzająca

Przy wejściu do klasy uczniowie słyszą tradycyjną bawarską muzykę. Nauczyciel wita się z uczniami Grüß Gott i podaje każdemu uczniowi koszyk z karteczkami do wylosowania: die Brezel, das Karussell, das Lebkuchenherz, das Riesenrad, die Wurst.

15 min 

Uczniowie podchodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Tutaj leżą ilustracje lub rekwizyty związane z monachijskim festynem. Zadaniem uczniów jest dopasowanie swojej karteczki z wyrazem do ilustracji lub rekwizytu.

praca indywidualna

ilustracje przedstawiające: serce z piernika (z niemieckim napisem), kiełbaski, precle, karuzelę, diabelskie koło

Nauczyciel zaczyna krótką rozmowę na temat Oktoberfestu: wyjaśnia, co to za festyn, gdzie się odbywa, zwraca uwagę na swój strój. Pyta uczniów, czy uczestniczyli w jakimś ludowym festynie i jakie mają wspomnienia.

plenum

Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwie ilustracje z dialogu z zakrytymi dymkami. Uczniowie przyglądają się rysunkom i zastanawiają się, jaki mógłby być przebieg rozmowy między Sophie i Timem. Następnie ustalają określoną wersję dialogu i przedstawiają ją w klasie.

praca w parach 

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do dalszej pracy.

praca w grupach

Uczniowie otrzymują karteczki z wyrazami. Ich zadaniem jest wybrać właściwą odpowiedź na pytanie, jak nazywa się festyn, który odwiedziła Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Każda grupa po kolei przedstawia swoją propozycję odpowiedzi.

Uczniowie dopasowują wyrazy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie przechodzą do kącika z napisem OKTOBERFEST. Nauczyciel czyta pojedyncze słowa, np. das Lebkuchenherz. Uczniowie słuchają, powtarzają je i wyszukują na stoisku właściwy przedmiot lub ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie wracają do ławek i pracują indywidualnie. 

Otrzymują tekst dialogu i zaznaczają pytanie Tima skierowane do Sophie, gdzie ona jest (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza pytanie Tima, a uczniowie słuchają i powtarzają za nim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino. W zależności od liczby dostępnych urządzeń w grę może zagrać każdy uczeń na własnym urządzeniu. Nauczyciel może przygotować również kartoniki do gry w domino. Po ułożeniu domina uczniowie odczytują chórem wyrazy, które pojawiły się na klockach domino.

praca indywidualna

20 min

tablety lub kartoniki do gry w domino

Uczniowie słuchają dialogu. Ochotnik podchodzi do kącika i wybiera odpowiednie ilustracje lub rekwizyty. Nauczyciel podaje rozwiązanie, jeśli ochotnik się pomylił (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej, dopasowuje podpisy do zdjęć. Dzieci, które wolą jeździć na karuzeli, czytają jej podpis. Następnie amatorzy diabelskiego koła czytają na głos jego podpis (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Każdy z uczniów otrzymuje rozsypankę wyrazową. Układa z niej treść wiadomości, którą Sophie pisze do mamy. Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy, a reszta klasy sprawdza swoje rozwiązanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w parach w memory i nazywają atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

w formie papierowej

Uczniowie słuchają nagrania i rysują atrakcje Oktoberfestu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie czytają zagadki, a odpowiedzi zapisują w zeszytach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wo bist du? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla chętnych uczniów. Zadanie polega na wpisaniu w narysowane na lekcji serduszko z piernika jakiegoś niemieckiego typowego zwrotu, np. Gruß vom Oktoberfest, Ich liebe dich. Zadaniem uczniów jest też dowiedzieć się, co znaczy wpisany zwrot. Nauczyciel żegna się z klasą Auf Wiedersehen lub bawarskim Tschau.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec