Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Fale radiowe - zastosowanie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze, czym są fale radiowe;

  2. opowie o pierwszych zastosowaniach fal radiowych w komunikacji;

  3. przeanalizuje zastosowanie fal radiowych w medycynie;

  4. wyjaśni, jaką rolę pełni detekcja fal radiowych w astronomii.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Fale radiowe - charakterystyka”, „Mikrofale – zastosowanie”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją uczniowie wyszukują w Internecie zastosowania fal radiowych.
Na początku lekcji uczniowie przypominają, czym są fale radiowe.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przedstawiają przygotowane zastosowania fal radiowych. Nauczyciel pomaga wyjaśnić zasadę działania poszczególnych zastosowań, a także uzupełnia informacje przygotowane przez uczniów. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytanie z nią związane.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel analizuje pracę uczniów i wystawia oceny.

Praca domowa:

Nierozwiązane na lekcji zadania z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać na zajęciach. Może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia materiału.