Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zasady ustroju RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) charakteryzuje zasady ustrojowe zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (demokratycznego państwa prawnego, unitarnej formy państwa, zwierzchnictwa narodu, gwarancji praw i wolności jednostki, konstytucjonalizmu, podziału i równowagi władz, republikańskiej formy rządu, pluralizmu, decentralizacji, samorządności, społecznej gospodarki rynkowej); analizuje sformułowania preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje naczelne zasady ustrojowe określone w Konstytucji RP;

  • analizuje, w jaki sposób przejawia się realizacja naczelnych zasad ustrojowych RP;

  • rozważa znaczenie każdej z naczelnych zasad ustrojowych dla funkcjonowania państwa i jednostki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstu literackiego;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zainicjowana jest dyskusja na temat: Po co nam ogólne zasady ustrojowe?

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na 10 grup, przydzielając każdej jedną z naczelnych zasad ustrojowych RP:

  • suwerenności narodu;

  • republikańskiej formy państwa;

  • demokratycznego państwa prawnego;

  • podziału i równowagi władzy;

  • reprezentacji politycznej;

  • pluralizmu politycznego;

  • wzajemnej niezależności i współdziałania państwa i kościołów oraz innych związków wyznaniowych;

  • wolności i praw człowieka i obywatela;

  • decentralizacji władzy publicznej i samorządu;

  • społecznej gospodarki rynkowej.

Zadaniem każdej z grup jest analiza materiałów źródłowych zawartych w schemacie interaktywnym i rozwiązanie ćwiczenia interaktywnego odpowiadającego przydzielonej tej grupie zasadzie.

2. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup:

  • wyjaśniają znaczenie analizowanej przez grupę zasady ustrojowej;

  • charakteryzują problem ujęty w materiałach źródłowych;

  • przedstawiają rozwiązanie przydzielonego grupie ćwiczenia interaktywnego.

Faza podsumowująca

1. Zainicjowana jest dyskusja na temat: „Najważniejszą zasadą ustroju RP jest moim zdaniem…, ponieważ…”. Czy możemy mówić o hierarchii zasad?

Praca domowa:

W dostępnych źródłach informacji poszukaj orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego wybranej zasady ustrojowej. Opisz, jakie ważne wnioski dla rozumienia i stosowania tej zasady płyną z analizy orzecznictwa TK.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych, oraz o języku regionalnym, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować charakterystykę ustroju innego państwa.