Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zasady ustroju RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) charakteryzuje zasady ustrojowe zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (demokratycznego państwa prawnego, unitarnej formy państwa, zwierzchnictwa narodu, gwarancji praw i wolności jednostki, konstytucjonalizmu, podziału i równowagi władz, republikańskiej formy rządu, pluralizmu, decentralizacji, samorządności, społecznej gospodarki rynkowej); analizuje sformułowania preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje naczelne zasady ustrojowe określone w Konstytucji RP;
analizuje, w jaki sposób przejawia się realizacja naczelnych zasad ustrojowych RP;
rozważa znaczenie każdej z naczelnych zasad ustrojowych dla funkcjonowania państwa i jednostki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza tekstu literackiego;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zainicjowana jest dyskusja na temat: Po co nam ogólne zasady ustrojowe?
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 10 grup, przydzielając każdej jedną z naczelnych zasad ustrojowych RP:
suwerenności narodu;
republikańskiej formy państwa;
demokratycznego państwa prawnego;
podziału i równowagi władzy;
reprezentacji politycznej;
pluralizmu politycznego;
wzajemnej niezależności i współdziałania państwa i kościołów oraz innych związków wyznaniowych;
wolności i praw człowieka i obywatela;
decentralizacji władzy publicznej i samorządu;
społecznej gospodarki rynkowej.
Zadaniem każdej z grup jest analiza materiałów źródłowych zawartych w schemacie interaktywnym i rozwiązanie ćwiczenia interaktywnego odpowiadającego przydzielonej tej grupie zasadzie.
2. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup:
wyjaśniają znaczenie analizowanej przez grupę zasady ustrojowej;
charakteryzują problem ujęty w materiałach źródłowych;
przedstawiają rozwiązanie przydzielonego grupie ćwiczenia interaktywnego.
Faza podsumowująca
1. Zainicjowana jest dyskusja na temat: „Najważniejszą zasadą ustroju RP jest moim zdaniem…, ponieważ…”. Czy możemy mówić o hierarchii zasad?
Praca domowa:
W dostępnych źródłach informacji poszukaj orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego wybranej zasady ustrojowej. Opisz, jakie ważne wnioski dla rozumienia i stosowania tej zasady płyną z analizy orzecznictwa TK.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych, oraz o języku regionalnym, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować charakterystykę ustroju innego państwa.