Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hunger and Starvation / Głód i niedożywienie

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.14, III.2, III.4, III.7, V.1, V.2, V.6, V.12, VII.4, VII.15, VIII.2, X, XI, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące głodu na świecie (w dyskusji i we wpisach na forum internetowym).

  2. Uczeń potrafi wymienić i opisać przyczyny i skutki zjawiska głodu na świecie.

  3. Uczeń potrafi wyjaśnić, co można zrobić, aby walczyć z głodem na świecie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat problemów społecznych.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat przyczyn i skutków głodu i niedożywienia w różnych obszarach świata.

  3. Uczeń kształtuje świadomość problemów społecznych, postawę empatii i odpowiedzialności społecznej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. konektywizm

  3. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Nauczyciel czyta pierwsze zdanie tekstu Hungry for Facts?: According to the United Nations World Food Programme, Between 720 and 811 Million People Around the World Faced Hunger in 2020 i zadaje uczniom pytanie: Why are so many people hungry? Is there anything that could be done to prevent hunger? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Hungry for Facts?, po czym wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i znajdują w tekście przyczyny oraz skutki zjawiska głodu na świecie. Podają je na forum klasy.

  3. Uczniowie uzupełniają zdania w Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje na forum klasy treść listu z ćwiczenia.

  5. Uczniowie, pracując w parach, tłumaczą list z Exercise 4 (Przeczytaj).

  6. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i odpowiadają na pytania nauczyciela:

  • Have you tried any of those foods?

  • What did they taste like?

  • Have you seen them in movies?

  • When do people usually eat those in movies?

  • Which one would you like to try?

  1. Uczniowie analizują mapę pojęć i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Na podstawie informacji zawartych w mapie pojęć uczniowie wykonują w parach Exercise 3 oraz 4 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 5 (Mapa pojęć). Chętni odczytują na forum klasy wpisy na blog.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have read an entry on a forum, whose author claims that nothing is done to help end hunger in the world. Write your answer (100–150 words) and:

  • explain why you agree/don’t agree with the author;

  • write what activities might help fight hunger;

  • describe a school action connected to this problem which you participated in;

  • write how this action influenced your life and encourage others to undertake similar activities.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. Uczniowie pracują w parach i tworzą zwięzłą ulotkę informacyjną na temat głodu na świecie. Wykorzystują słownictwo z mapy pojęć. Odbiorcami informacji przedstawionych na ulotce mają być inni uczniowie szkoły.

  2. Stosując słownictwo z mapy pojęć oraz z tekstu Hungry for Facts?, uczniowie odgrywają w parach scenkę wywiadu, w którym jedna osoba jest dziennikarzem/dziennikarką, a druga pracownikiem/pracownicą organizacji pomocy humanitarnej, który/która odpowiada na pytania na temat problemu głodu na świecie. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Przed rozpoczęciem rozmowy każdy uczeń przygotowuje pytania, jakie postawi koledze/koleżance w trakcie wywiadu.