Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.8.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Reisen bildet/Podróże kształcą
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat podróżowania.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia powody, dla których warto podróżować,
wyraża swoje zdanie na temat podróżowania,
zapoznaje się z treścią wywiadu z globetrotterem.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
wykorzystanie metody śnieżnej kuli – powtarzanie zdań innych uczniów;
wykorzystanie skojarzeń wzrokowych – materiał wizualny w lekcji, hasła zapisane przez nauczyciela na tablicy, hasła zapisane w postaci notatek;
strategie kognitywne
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – sporządzanie notatek;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi), koncentrowanie uwagi;
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?” Następnie prosi ich o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat podróżowania i jego roli w rozwoju (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst Reisen unter Lupe.
Nauczyciel pyta uczniów Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). W tym celu wykorzystuje technikę kuli śnieżnej. Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie pojedynczo. Każdy kolejny uczeń powtarza zdania poprzedników oraz dołącza do tych zdań własne. Następnie uczniowie uzgadniają swoje stanowiska: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy. Dyskusja ta daje każdemu uczniowi szansę skonfrontowania stopnia zrozumienia przez siebie tekstu ze stopniem zrozumienia tekstu przez innych uczniów. Kształci także umiejętność negocjowania i formułowania myśli. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu czytanego (Übung 1‑3), dopasowują informacje, uzupełniają tekst podanymi zwrotami, rozwiązują zadania typu prawda/fałsz. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy hasła dotyczące treści pliku audio: 1. Jan 2. Selbsterkenntnis 3. Vorteile von Reisen 4. Schwierigkeiten. Uczniowie słuchają pliku audio pierwszy raz. Ich zadaniem w trakcie słuchania jest skoncentrowanie uwagi na treści dotyczącej zapisanych przez nauczyciela punktów. Uczniowie mogą w trakcie słuchania robić notatki do poszczególnych haseł. Następnie zostają podzieleni na grupy. Słuchają pliku audio ponownie i uzupełaniają ewentualne notatki. Po ponownym wysłuchaniu nagrania uczniowie w grupach dyskutują na temat najważniejszych informacji do punktów podanych przez nauczyciela. Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje na forum klasy zebrane informacje. Uczniowie z innych grup udzielają informacji zwrotnej odnośnie prawidłowych odpowiedzi lub uzupełniają wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Następnie uczniowie w parach porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo, wyciągają wnioski (Ubung 1‑3 z sekcji Plik audio).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe i prosi, aby przedstawiciel każdej grupy wybrał kraj (dany uczeń zamyka oczy i dotyka miejsca na globusie). Nauczyciel proponuje, aby uczniowie wybrali się w wirtualną podróż do tego kraju i przygotowali program krótkiej wycieczki, odpowiadając jednocześnie na pytanie Co powinno się w tym kraju zwiedzić? Następnie przedstawiciel każdej grupy prezentuje przygotowany program na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach tworzą listę powodów, dla których warto podróżować. Następnie wybrane pary odczytują swoje argumenty na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
W ramach podsumowania uczniowie w małych grupach odgrywają role podróżników, którzy wrócili z wyprawy i opowiadają o swoich przeżyciach/doświadczeniach/przygodach. Mogą to być np. Du warst in Afrika./Du hast ein paar Tage auf einer Wüste verbracht./Du hast in Los Angeles Hollywood besichtigt./Du warst allein auf einer einsamen Insel. Uczniowie losują miejsce, które zwiedzili, następnie rozdzielają pomiędzy sobą role, kto z nich podróżował, kto będzie dziennikarzem przeprowadzającym z nimi wywiad. Wywiady prezentują na forum klasy.
Praca domowa
Uczeń ma wymyślić krótki spot reklamowy promujący podróżowanie i zaprezentować go na forum.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: Uczniowie otrzymują od nauczyciela listę wyrazów/zwrotów występujących w nagraniu. Ich zadaniem może być przygotowanie słowniczka niemiecko‑niemieckiego. W tej sposób przygotują słownictwo potrzebne do zrozumienia nagrania oraz do wypowiedzi na temat podróży.
W trakcie lekcji: Uczniowie słuchają wyłącznie pytań zadawanych Janowi i wcielają się w rolę podróżnika. Uczniowie udzielają własnych odpowiedzi na zadane pytania. Transkrypcja nagrania może posłużyć jako ćwiczenie poprawnej pisowni (uczniowie uzupełniają luki, słuchając wywiadu).
Po lekcji: uczniowie na podstawie wysłuchanego wywiadu przygotowują plakat na temat roli podróży w życiu człowieka.