SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zaspokojenie potrzeb na usługi na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

2) przedstawia stopień zaspokojenia potrzeb na usługi podstawowe i wyspecjalizowane w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje strukturę sektora usług w krajach rozwijających się i wysoko rozwiniętych,

  • omawia podstawowe wskaźniki opisujące zapotrzebowanie na usługi w krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego,

  • omawia zależności między poziomem rozwoju gospodarczego a zaspokojeniem zapotrzebowania na różne rodzaje usług,

  • charakteryzuje regionalne zróżnicowanie zaspokojenia zapotrzebowania na usługi na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Niemczyk A., Proces zaspokajania potrzeb w gospodarstwie domowym, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2002, nr 579, s. 21–35.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat usług. Uczniowie próbują sformułować definicję usług.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, w ramach klasowej dyskusji i korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, charakteryzują strukturę sektora usług w krajach rozwijających się i wysoko rozwiniętych, określają podstawowe różnice i wskazują prawidłowości. Uczniowie omawiają też wpływ usług na rozwój innych działów gospodarki narodowej. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • W dalszej części dyskusji, korzystając także z map zawartych w części „Przeczytaj” e‑materiału, uczniowie wymieniają i omawiają podstawowe wskaźniki opisujące zapotrzebowanie na usługi – np. udział usług w PKB, poziom zatrudnienia w usługach.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. W grupach uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w tej części materiału – formułują zależności między rozwojem społeczno‑gospodarczym a zapotrzebowaniem społeczeństwa na usługi, wyjaśniają, od czego zależy poziom zaspokojenia zapotrzebowania na usługi na świecie, korzystając z atlasów geograficznych, charakteryzują regionalne zróżnicowanie zaspokojenia zapotrzebowania na usługi na świecie.

  • Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie na forum klasy prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel pełni funkcję moderatora dyskusji i w razie potrzeby naprowadza uczniów. Należy zwrócić uwagę na różne rozumienie terminu „zaspokojenie” – obiektywne i subiektywne.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie lub ochotnicy przedstawiają odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnym wykonaniem ćwiczeń.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej podczas zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj pracę pisemną na temat związku poszczególnych usług z zaspokajaniem potrzeb człowieka, uporządkowanych według piramidy potrzeb.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących etapów rozwoju usług (zakres podstawowy: IX. 1), zacierania się granic między sektorem przemysłowym i usługowym (zakres rozszerzony: IX. 2), dysproporcji w dostępie do nowoczesnych usług i wpływu postępu cywilizacyjnego na wzrost popytu na usługi komunikacyjne (zakres podstawowy: XII. 2), znaczenia i roli usług materialnych i niematerialnych oraz roli i znaczenia nowoczesnych usług (zakres podstawowy: XII. 3), a także wzrostu zapotrzebowania na usługi na poszczególnych etapach rozwoju społeczno‑ekonomicznego państw (zakres podstawowy: IX. 1).