Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Agendy ONZ i obszar ich działalności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie polityczne organizacji wyspecjalizowanych ONZ;
wymienia przykłady takich organizacji;
opisuje działalność wybranych agend.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
elementy dramy;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
Kilkoro uczniów otrzymuje zadanie przygotowania w domu jednostronicowych raportów z działalności wybranych agend wyspecjalizowanych ONZ. Uczniowie korzystają z powszechnie dostępnych informacji na temat działalności tych organizacji, w szczególności z ich stron internetowych. Pozostali uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, aby mogli aktywnie uczestniczyć w lekcji.
Faza wstępna
1. Nauczyciel syntetycznie przedstawia istotę agend ONZ (ich genezę, charakter, zadania oraz obszar działalności).
2. Zostają przedstawione cele i przedmiot zajęć.
Faza realizacyjna
1. Odbywa się symulacja posiedzenia Rady Gospodarczej i Społecznej. Uczniowie, którzy przygotowywali raporty występują w roli przedstawicieli organizacji wyspecjalizowanych. Pozostali uczniowie występują w roli członków Rady. Przed rozpoczęciem posiedzenia przewodniczący Rady zarządza powielenie raportów dla wszystkich członków organu.
2. Każdy z przedstawicieli organizacji krótko przedstawia ustnie sprawozdanie z jej działalności, zwracając uwagę na kilka inicjatyw realizowanych przez reprezentowany podmiot oraz jego plany na najbliższy czas. Członkowie Rady Gospodarczej i Społecznej zadają pytania reprezentantom agend ONZ, zaś ci na nie odpowiadają (lub wnoszą o odroczenie omawianej kwestii na następne posiedzenie, jeśli odpowiedź wymaga uzyskania dodatkowych informacji).
3. Członkowie Rady Gospodarczej i Społecznej przeprowadzają dyskusję w sprawie dalszych sugerowanych działań agend wyspecjalizowanych, reprezentowanych na posiedzeniu. W naradzie mogą uczestniczyć przedstawiciele tych organizacji. Rada Gospodarcza i Społeczna przegłosowuje wnioski.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów. Zwraca uwagę na aspekt prawny (kompetencje Rady Gospodarczej i Społecznej oraz agend ONZ). Jeśli jest taka konieczność, uzupełnia je merytorycznie.
2. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z raportami przedłożonymi przez przedstawicieli agend ONZ oraz wymyślają po dwa pytania dla autorów każdego z nich.
Materiały pomocnicze:
Karta Narodów Zjednoczonych, unic.un.org.pl.
Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.