Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Agendy ONZ i obszar ich działalności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie polityczne organizacji wyspecjalizowanych ONZ;

  • wymienia przykłady takich organizacji;

  • opisuje działalność wybranych agend.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • elementy dramy;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed zajęciami

Kilkoro uczniów otrzymuje zadanie przygotowania w domu jednostronicowych raportów z działalności wybranych agend wyspecjalizowanych ONZ. Uczniowie korzystają z powszechnie dostępnych informacji na temat działalności tych organizacji, w szczególności z ich stron internetowych. Pozostali uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, aby mogli aktywnie uczestniczyć w lekcji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel syntetycznie przedstawia istotę agend ONZ (ich genezę, charakter, zadania oraz obszar działalności).

2. Zostają przedstawione cele i przedmiot zajęć.

Faza realizacyjna

1. Odbywa się symulacja posiedzenia Rady Gospodarczej i Społecznej. Uczniowie, którzy przygotowywali raporty występują w roli przedstawicieli organizacji wyspecjalizowanych. Pozostali uczniowie występują w roli członków Rady. Przed rozpoczęciem posiedzenia przewodniczący Rady zarządza powielenie raportów dla wszystkich członków organu.

2. Każdy z przedstawicieli organizacji krótko przedstawia ustnie sprawozdanie z jej działalności, zwracając uwagę na kilka inicjatyw realizowanych przez reprezentowany podmiot oraz jego plany na najbliższy czas. Członkowie Rady Gospodarczej i Społecznej zadają pytania reprezentantom agend ONZ, zaś ci na nie odpowiadają (lub wnoszą o odroczenie omawianej kwestii na następne posiedzenie, jeśli odpowiedź wymaga uzyskania dodatkowych informacji).

3. Członkowie Rady Gospodarczej i Społecznej przeprowadzają dyskusję w sprawie dalszych sugerowanych działań agend wyspecjalizowanych, reprezentowanych na posiedzeniu. W naradzie mogą uczestniczyć przedstawiciele tych organizacji. Rada Gospodarcza i Społeczna przegłosowuje wnioski.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów. Zwraca uwagę na aspekt prawny (kompetencje Rady Gospodarczej i Społecznej oraz agend ONZ). Jeśli jest taka konieczność, uzupełnia je merytorycznie.

2. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

Praca domowa:

Uczniowie zapoznają się z raportami przedłożonymi przez przedstawicieli agend ONZ oraz wymyślają po dwa pytania dla autorów każdego z nich.

Materiały pomocnicze:

Karta Narodów Zjednoczonych, unic.un.org.pl.

Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat interaktywny może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.