Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.7.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Meine Mutter hat bald Geburtstag! / Moja mama niedługo ma urodziny!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat prezentów na urodziny dla mamy i taty.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady prezentów;
opisze, jakie prezenty kupuje rodzicom na urodziny;
przedstawi koledze w wiadomości tekstowej, co jego zdaniem warto kupić tacie na urodziny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie zaczyna krótką dyskusję poprzez pytanie: Jak wy byście świętowali swoje urodziny, gdybyście je mieli 29 lutego? Wybralibyście 28 lutego czy 1 marca? Czy raczej świętowanie odbywałoby się co cztery lata? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum - część Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie w parach szukają poprawnego zakończenia zdań, zaznaczając prawidłowe odpowiedzi (Übung 2 z części Przeczytaj).
Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje spójnik deshalb: Meine Mutter liest gerne, deshalb kaufe ich ihr Bücher, Ich habe keine Idee für ein Geschenk, deshalb suche ich im Internet nach Inspiration i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym spójnikiem. Uczniowie w parach tworzą poprawne zdanie (Übung 3 z części Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Geschenke kaufst du für deine Familie? Uczniowie udzielają odpowiedzi, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Następnie uczniowie w parach analizują mapę pojęć Geschenkideen für Mutter und Vater.
Uczniowie przyporządkowują wyrazy, uzupełniają tekst (Übung 1‑2 z części Mapa pojęć).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach opowiadają sobie wzajemnie, jakie prezenty kupują różnym osobom na urodziny. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty, np.: Ich kaufe meiner Mutter …, Meine Mutter mag …, Meine Mutter findet … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów, doradza i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.
Następnie nauczyciel poleca uczniom, aby opowiedzieli koledze/koleżance, który prezent dla mamy i dla taty uważają za interesujący i dlaczego. Wybrane osoby wypowiadają się na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie piszą krótką wypowiedź, w której doradzają koledze, co ma kupić swojemu tacie na urodziny (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa; Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z prezentami. Uczniowie w parach tworzą dialog na temat prezentów urodzinowych dla mamy i taty. Dialogi prezentują na forum klasy.
po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z prezentami urodzinowymi. Uczniowie piszą, co kupią na urodziny dla wybranej osoby z klasy oraz argumentują, dlaczego wybiorą taki prezent.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0