Numer e‑materiału: 2.5.7.4

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Meine Mutter hat bald Geburtstag! / Moja mama niedługo ma urodziny!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat prezentów na urodziny dla mamy i taty.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poda przykłady prezentów;

  • opisze, jakie prezenty kupuje rodzicom na urodziny;

  • przedstawi koledze w wiadomości tekstowej, co jego zdaniem warto kupić tacie na urodziny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie zaczyna krótką dyskusję poprzez pytanie: Jak wy byście świętowali swoje urodziny, gdybyście je mieli 29 lutego? Wybralibyście 28 lutego czy 1 marca? Czy raczej świętowanie odbywałoby się co cztery lata? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają wpisy na forum - część Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie w parach szukają poprawnego zakończenia zdań, zaznaczając prawidłowe odpowiedzi (Übung 2 z części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje spójnik deshalb: Meine Mutter liest gerne, deshalb kaufe ich ihr Bücher, Ich habe keine Idee für ein Geschenk, deshalb suche ich im Internet nach Inspiration i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym spójnikiem. Uczniowie w parach tworzą poprawne zdanie (Übung 3 z części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Geschenke kaufst du für deine Familie? Uczniowie udzielają odpowiedzi, które nauczyciel zapisuje na tablicy.

  • Następnie uczniowie w parach analizują mapę pojęć Geschenkideen für Mutter und Vater.

  • Uczniowie przyporządkowują wyrazy, uzupełniają tekst (Übung 1‑2 z części Mapa pojęć).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w parach opowiadają sobie wzajemnie, jakie prezenty kupują różnym osobom na urodziny. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty, np.: Ich kaufe meiner Mutter …, Meine Mutter mag …, Meine Mutter findet … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów, doradza i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.

  • Następnie nauczyciel poleca uczniom, aby opowiedzieli koledze/koleżance, który prezent dla mamy i dla taty uważają za interesujący i dlaczego. Wybrane osoby wypowiadają się na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie piszą krótką wypowiedź, w której doradzają koledze, co ma kupić swojemu tacie na urodziny (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa; Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z prezentami. Uczniowie w parach tworzą dialog na temat prezentów urodzinowych dla mamy i taty. Dialogi prezentują na forum klasy.

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z prezentami urodzinowymi. Uczniowie piszą, co kupią na urodziny dla wybranej osoby z klasy oraz argumentują, dlaczego wybiorą taki prezent. 

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec