Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Datowanie na podstawie rdzeni
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
1) rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są rdzenie geologiczne i lodowe oraz dlaczego są one istotne z punktu widzenia zmian środowiska i klimatu,
omawia, czym jest datowanie i jaki jest jego cel,
definiuje datowanie względne i uzasadnia rolę rdzeni w tym typie datowania.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: miniwykład, pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym, przekrojem geologicznym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, schematy przedstawiające przekroje i różne rdzenie geologiczne, kartki papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Eicher D. L. , Czas geologiczny, tłum. A. Hoffman, PWN, Warszawa 1979.
McAlester A. L., Historia życia, tłum. I. Wróblewska, PWN, Warszawa 1979.
Paleoklimatologia: sekrety rdzeni lodowych, 1.11.2018, naukaoklimacie.pl (dostęp 16.04.2021).
Przewodnik do ćwiczeń z geologii historycznej, S. Orłowski (red.), Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – nawiązując do nowej lekcji, zadaje uczniom pytania: jak poszukujemy surowców mineralnych w głębi Ziemi? W jaki sposób możemy rozpoznać, które skały są starsze, a które młodsze? (pogadanka mająca także na celu sprawdzenie wiedzy uczniów dotyczącej tego tematu).
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom na zdjęciu lub rycinie przykładowy rdzeń geologiczny – miniwykład na temat rdzeni geologicznych i lodowych, datowania na ich podstawie (można wykorzystać e‑materiał lub wskazany w materiałach pomocniczych tekst Paleoklimatologia: sekrety rdzeni lodowych).
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, przygotowali informacje o znaczeniu i miejscach pobierania rdzeni głębokomorskich – mogą wykorzystać e‑materiał i inne dostępne źródła informacji. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu – dyskusja na forum klasy.
Nauczyciel przedstawia uczniom film edukacyjny z e‑materiału – jest to wstęp do pracy w grupach.
Nauczyciel stawia przed uczniami problem do rozwiązania: Jaką rolę w określaniu wieku skał, skamieniałości, osadów czy zdarzeń w przeszłości geologicznej odgrywa zasada superpozycji i datowanie na podstawie poznanych rdzeni?
Uczniowie dzielą się na grupy (4‑5-osobowe), wybierają lidera, który czuwa nad pracą grupy.
Następnie na otrzymanych arkuszach papieru uczniowie tworzą mapę mentalną, na której mają być przedstawione informacje potrzebne do odpowiedzi na postawione pytanie.
Nauczyciel wyznacza czas pracy, wspiera uczniów w wyborze informacji.
Liderzy grup prezentują efekty pracy – po prezentacjach możliwa dyskusja na forum klasy.
Nauczyciel przedstawia przygotowane przykłady/schematy do ćwiczeń: przekroju geologicznego, potrzebnego do omówienia wydarzeń i oceny wieku względnego skał (zasada superpozycji) oraz dowolnego rdzenia geologicznego, który posłuży do omówienia warunków środowiskowych występujących w przeszłości geologicznej (najlepiej byłoby wykonać ksero przekroju i rdzenia dla poszczególnych grup; jeżeli nie ma takiej możliwości, można wyświetlić go całej klasie).
Uczniowie, pracując w tych samych grupach, analizują przygotowane przez nauczyciela przykłady, przedstawiają kolejność zdarzeń i konkretne warunki środowiskowe, które miały miejsce w przeszłości geologicznej na obszarach, z których pochodzą przekrój i rdzeń.
Uczniowie prezentują opracowane (na podstawie przekroju i rdzenia) historie geologiczne danego terenu.
W razie rozbieżności – dyskusja na forum klasy; podsumowanie znaczenia rdzeni w określaniu i datowaniu wydarzeń z przeszłości geologicznej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń zawartych w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, gdzie można wykorzystać zdobytą wiedzę itd.
Praca domowa
Praca pisemna: Uzasadnij, że rdzenie lodowe są cennym źródłem informacji o wydarzeniach z dawnych epok geologicznych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej ustalania wieku względnego skał (zakres rozszerzony: V. 1). Może być także wyświetlany na lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych” (zakres rozszerzony: V).