Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Praca mechaniczna i jej jednostka”, „Definicja energii wewnętrznej”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
W krótkim wykładzie nauczyciel wyjaśnia, na czym polega przekaz energii na poziomie mikroskopowym - w formie ciepła i na poziomie makroskopowym - w formie pracy. Następnie uczniowie zastanawiają się i zgłaszają pomysły, jak cząsteczki gazu oddziałują z tłokiem sprężającym i rozprężającym gaz. Nauczyciel wprowadza pojęcie energii wewnętrznej i uczniowie odpowiadają, jakie przekazy energii mogą zmienić energię wewnętrzną, a jakie energię mechaniczną. Nauczyciel objaśnia, jak można obliczyć ciepło pobrane podczas zmiany temperatury ciała. Uczniowie oglądają film samouczek i w grupach wykonują polecone w nim obliczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 1‑3, które pozwalają im i nauczycielowi ocenić stopień przyswojonej wiedzy. Wątpliwości są wyjaśniane na forum klasy przez chętnych uczniów lub przez nauczyciela. | |
Praca domowa: | |
Jedno z zadań 4‑6, a dla zakresu rozszerzonego dodatkowo zadanie 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |