Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać dobre CV?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia funkcję CV w procesie rekrutacji;
przedstawia zasady kompozycyjne przy tworzeniu CV;
wskazuje najczęściej występujące błędy przy konstruowaniu CV;
analizuje styl CV i przekształca ciągi zdań w rzeczowe i zwięzłe formuły;
formułuje CV w trzech typach: chronologicznym, funkcjonalnym i kreatywnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, czy zastanawiali się nad zawodem, który chcieliby wykonywać w przyszłości? Po rozmowie z uczniami, nauczyciel pyta o to, co trzeba zrobić, by zdobyć pracę marzeń. Tutaj powinny znaleźć się wskazania na wykształcenie, doświadczenie zawodowe, pogłębianie kompetencji. Nauczyciel informuje uczniów, że w poszukiwaniu pracy bardzo ważne jest również dobrze sformułowane CV, bowiem to jest pierwsze wrażenie na nasz temat, z którym pozostawiamy przyszłego pracodawcę. Następnie uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” do lekcji oraz z pierwszym akapitem sekcji „Przeczytaj”, z których dowiadują się, jakie znaczenie ma ten tekst użytkowy w procesie rekrutacji oraz że jest jednym z elementów dokumentów aplikacyjnych (uczniowie zapoznają się z definicją pojęcia).
Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z pozostałą częścią sekcji „Preczytaj”, z której dowiadują się, czym charakteryzuje się styl CV oraz jakie błędy najczęściej są popełniane przy formułowaniu tego tekstu użytkowego. Uczniowie uważnie przyglądają się załączonemu w sekcji wzorowi CV a przede wszystkim rozmieszczeniu poszczególnych elementów.
W celu przećwiczenia umiejętności przydatnych przy tworzeniu CV, zwłaszcza porządkowania danych chronologicznie i dobierania koniecznych (a odrzucania zbędnych) elementów CV uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się w sekcji multimedialnej z trzema różnymi typami CV: funkcjonalnym, chronologicznym i kreatywnym. Zadaniem uczniów jest wskazanie istotnych różnic oraz sformułowanie CV (w komputerowych programach edycyjnych lub na kartce A4) w wybranym typie.
Po ukończonej pracy uczniowie prezentują swoje prace i omawiają trudności związane ze sporządzeniem CV.
Faza podsumowująca
W podsumowującej części lekcji nauczyciel prosi uczniów, by dobrali się w pary i na zmianę przeprowadzili rozmowę rekrutacyjną na podstawie CV przygotowanego na lekcji. Zdaniem uczniów jest uzupełnienie wymyślonych przez siebie danych o argumenty motywujące przyjęcie na dane stanowisko.
Po ukończonej pracy w parach, nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się swoimi wrażeniami z jej przebiegu.
Praca domowa:
Stwórz adekwatne CV dla kandydatów na wymienione stanowiska. Sprawdź w dostępnych ci źródłach, jakie wymagania potrzebne są na podobne stanowiska i na ich podstawie dostosuj CV kandydata.
nauczyciel plastyki w Liceum Plastycznym im. Jana Matejki w Warszawie
księgowy w przedsiębiorstwie „Wielka Firma”
menager w sali zabaw dla dzieci „Mały Miś”
Materiały dodatkowe:
• Dorota Zdunkiewicz Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
• Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.