Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maria Gniłka‑Somerlik

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak napisać dobre CV?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4) rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
2) rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
4) rozpoznaje zjawiska powodujące niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, anakoluty, elipsy, paradoksy), dba o jasność i precyzję komunikatu;
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
10) gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Zakres rozszerzony
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) określa funkcje języka: poznawczą (kategoryzowanie świata), komunikacyjną (dostosowanie języka do sytuacji komunikacyjnej) oraz społeczną (budowanie wspólnoty regionalnej, środowiskowej, narodowej);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia funkcję CV w procesie rekrutacji;

  • przedstawia zasady kompozycyjne przy tworzeniu CV;

  • wskazuje najczęściej występujące błędy przy konstruowaniu CV;

  • analizuje styl CV i przekształca ciągi zdań w rzeczowe i zwięzłe formuły;

  • formułuje CV w trzech typach: chronologicznym, funkcjonalnym i kreatywnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pyta uczniów, czy zastanawiali się nad zawodem, który chcieliby wykonywać w przyszłości? Po rozmowie z uczniami, nauczyciel pyta o to, co trzeba zrobić, by zdobyć pracę marzeń. Tutaj powinny znaleźć się wskazania na wykształcenie, doświadczenie zawodowe, pogłębianie kompetencji. Nauczyciel informuje uczniów, że w poszukiwaniu pracy bardzo ważne jest również dobrze sformułowane CV, bowiem to jest pierwsze wrażenie na nasz temat, z którym pozostawiamy przyszłego pracodawcę. Następnie uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” do lekcji oraz z pierwszym akapitem sekcji „Przeczytaj”, z których dowiadują się, jakie znaczenie ma ten tekst użytkowy w procesie rekrutacji oraz że jest jednym z elementów dokumentów aplikacyjnych (uczniowie zapoznają się z definicją pojęcia).

Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy.

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z pozostałą częścią sekcji „Preczytaj”, z której dowiadują się, czym charakteryzuje się styl CV oraz jakie błędy najczęściej są popełniane przy formułowaniu tego tekstu użytkowego. Uczniowie uważnie przyglądają się załączonemu w sekcji wzorowi CV a przede wszystkim rozmieszczeniu poszczególnych elementów.

W celu przećwiczenia umiejętności przydatnych przy tworzeniu CV, zwłaszcza porządkowania danych chronologicznie i dobierania koniecznych (a odrzucania zbędnych) elementów CV uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.

Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się w sekcji multimedialnej z trzema różnymi typami CV: funkcjonalnym, chronologicznym i kreatywnym. Zadaniem uczniów jest wskazanie istotnych różnic oraz sformułowanie CV (w komputerowych programach edycyjnych lub na kartce A4) w wybranym typie.

Po ukończonej pracy uczniowie prezentują swoje prace i omawiają trudności związane ze sporządzeniem CV.

Faza podsumowująca

W podsumowującej części lekcji nauczyciel prosi uczniów, by dobrali się w pary i na zmianę przeprowadzili rozmowę rekrutacyjną na podstawie CV przygotowanego na lekcji. Zdaniem uczniów jest uzupełnienie wymyślonych przez siebie danych o argumenty motywujące przyjęcie na dane stanowisko.

Po ukończonej pracy w parach, nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się swoimi wrażeniami z jej przebiegu.

Praca domowa:

Stwórz adekwatne CV dla kandydatów na wymienione stanowiska. Sprawdź w dostępnych ci źródłach, jakie wymagania potrzebne są na podobne stanowiska i na ich podstawie dostosuj CV kandydata.

  • nauczyciel plastyki w Liceum Plastycznym im. Jana Matejki w Warszawie

  • księgowy w przedsiębiorstwie „Wielka Firma”

  • menager w sali zabaw dla dzieci „Mały Miś”

Materiały dodatkowe:

• Dorota Zdunkiewicz Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.