Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: We’re Visiting the Lake District / Odwiedzamy Lake District

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, III.1, III.4, V.1, V.2, V.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem.

  2. Uczeń wymienia zwierzęta występujące w parku Lake District.

  3. Uczeń opisuje, co można robić podczas wycieczki do parku krajobrazowego.

  4. Uczeń opisuje atrakcje w znanym parku w Wielkiej Brytanii.

  5. Uczeń opisuje plany na najbliższą przyszłość za pomocą czasu Present Continuous.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat wycieczek pieszych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość atrakcyjności spędzania czasu pośród natury oraz poczucie odpowiedzialności za własne zachowanie w miejscach tj. parki krajobrazowe.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Lake District z e‑materiału i pyta uczniów:

  • What do you see in the picture?

  • Would you like to go there?

  • What can you do on a hiking trip?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst i wybierają do niego tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj). Po czym ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wskazali w tekście zdania opisujące kolejne kroki w planowaniu podróży (otwierające zdania każdego akapitu w czasie Present Continuous), i podkreśla je na tablicy, wyjaśniając zasadę użycia czasu do opisywania nadchodzących planów.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie, pracując w parach, starają się bez zaglądania do tekstu zapisać jak najwięcej zdań w Present Continuous, które opisują plany rodziny jadącej do Lake District.

  6. Uczniowie kontynuują pracę w parach, tym razem opisując własne plany na popołudnie, weekend i nadchodzące wakacje. Nauczyciel może pomóc uczniom, zapisując na tablicy pytania, np. What are you doing this afternoon/next weekend/this summer?

  7. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie odpowiadają na pytania w grze edukacyjnej i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Porządkują w parach wyrażenia w Exercise 2 (Gra edukacyjna), nanosząc je na tablicę multimedialną. Po czym odpowiadają na pytania:

  • What other things can you add to the list?

  • What else can you and can't you do in places like Lake District?

Nauczyciel dopisuje pomysły na tablicy multimedialnej.

  1. Uczniowie w parach układają wyrazy w Exercise 4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi

  2. Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Gra edukacyjna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach układają wyrazy w Exercise 4 (Sprawdź się) i sprawdzają je na forum klasy.

  2. Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What can you see in the Lake District?

  • What can you do on the lake in the Lake District? Give one example.

Porównują odpowiedzi w parach lub na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 13, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re visiting the Lake District this summer. Write an email about your trip plan to a friend from England. In the email:

  • write about your plan;

  • describe what you want to see or do the most;

  • mention one thing you're not doing;

Your answer should be 3–5 sentences long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych analizują zakazy wspomniane w grze edukacyjnej i dopisują do nich uzasadnienia. Prezentują pomysły na forum klasy.