Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Związki zawodowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
7) charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie związku zawodowego;
charakteryzuje współczesną rolę i pozycję związków zawodowych;
ocenia skuteczność związków zawodowych w różnych okresach, w tym w przyszłości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia „związek zawodowy”. Następnie układają pytania do mapy myśli, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na grupy. Każdy zespół zapoznaje się z definicjami związków zawodowych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie wybiera tę, która jego zdaniem najlepiej odzwierciedla ideę związków zawodowych. Wybraną definicję poszczególne grupy przedstawiają na forum klasy wraz z uzasadnieniem swojego wyboru.
2. Praca w parach: analiza działalności związków zawodowych i organizacji pracodawców w Polsce na podstawie danych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie rozmawiają na temat obecnej działalności związków zawodowych. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Praca z filmem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują na temat procedury zakładania związku i głosują, czy lepiej założyć nowy związek, czy też przystąpić do już istniejącej organizacji.
4. Praca w parach: przygotowanie argumentów do dyskusji dotyczącej ćwiczenia 2 dołączonego do filmu. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
5. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
1. Wybrana/chętna osoba odczytuje pytania postawione na początku lekcji, następnie uczniowie na nie odpowiadają. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.
2. Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, isap.sej.gov.pl.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ), pamiec.pl.
CBOS, Związki zawodowe w Polsce, „Komunikat z badań” nr 138/2019, cbos.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać film samouczek do przygotowania prezentacji multimedialnej.