Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Związki zawodowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

7) charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie związku zawodowego;

  • charakteryzuje współczesną rolę i pozycję związków zawodowych;

  • ocenia skuteczność związków zawodowych w różnych okresach, w tym w przyszłości.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia „związek zawodowy”. Następnie układają pytania do mapy myśli, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział na grupy. Każdy zespół zapoznaje się z definicjami związków zawodowych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie wybiera tę, która jego zdaniem najlepiej odzwierciedla ideę związków zawodowych. Wybraną definicję poszczególne grupy przedstawiają na forum klasy wraz z uzasadnieniem swojego wyboru.

2. Praca w parach: analiza działalności związków zawodowych i organizacji pracodawców w Polsce na podstawie danych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie rozmawiają na temat obecnej działalności związków zawodowych. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Praca z filmem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują na temat procedury zakładania związku i głosują, czy lepiej założyć nowy związek, czy też przystąpić do już istniejącej organizacji.

4. Praca w parach: przygotowanie argumentów do dyskusji dotyczącej ćwiczenia 2 dołączonego do filmu. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

5. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

1. Wybrana/chętna osoba odczytuje pytania postawione na początku lekcji, następnie uczniowie na nie odpowiadają. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

2. Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy.

Praca domowa:

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, isap.sej.gov.pl.

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ), pamiec.pl.

CBOS, Związki zawodowe w Polsce, „Komunikat z badań” nr 138/2019, cbos.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film samouczek do przygotowania prezentacji multimedialnej.