Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.10.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Vielleicht Skateboarding? / A może jazda na deskorolce?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat nowych trendów w sporcie
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nowe trendy w sporcie;
wyjaśni, który sport jest dla niego najbardziej interesujący;
opowie, czy jazda na deskorolce byłaby dla niego ciekawa.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje pytania: Czy jeździliście już na deskorolce? Znacie jakichś skaterów? Czy jazda na deskorolce w Polsce jest bardzo popularna? Dlaczego tak, dlaczego nie? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i prosi o jego opisanie, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe.
Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu w części Przeczytaj w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: uzupełniają zdania podanymi wyrazami (Übung 2) oraz zaznaczają informacje niezgodne z treścią tekstu (Übung 3).
Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występują spójniki da, weil, dass, np.: Skateboarding hat mich gelehrt, sich anzustrengen und durchzuhalten, da dieser Sport nicht einfach ist; Man darf nicht vergessen, dass jede Sportart mit einem Risiko verbunden ist; Ich habe mir einmal den Arm gebrochen, weil ich sehr hart auf ihn gefallen bin, i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tymi spójnikami. Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się: wskazują właściwe fragmenty zdań.
Uczniowie przyglądają się multimedium, a następnie wykonują Übung 1 i 2 z części Katalog interaktywny: łączą ze sobą fragmenty zdań oraz uzupełniają zdania brakującymi wyrazami.
Uczniowie wykonują Aufgabe 4 oraz 5 z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: dopasowują wyrazy i zdania w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wybrali dwie dyscypliny sportowe, które uważają za najbardziej interesujące, i prosi o opisanie koledze/koleżance, na czym polega dany sport, np.: Ich finde Skateboarding am interessantesten. Beim Skateboarding führt man verschiedene Tricks auf einem Skateboard aus. Am interessantesten ist für mich Akrobatik. Bei der Akrobatik führt man schwierige gymnastische Übungen durch.
Uczniowie pozostają w parach. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, czy chcieliby spróbować jazdy na deskorolce. Dlaczego tak, dlaczego nie.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się: dopasowują nazwy dyscyplin sportowych do zdjęć, rozwiązują krzyżówkę oraz dobierają rodzajniki do podanych wyrazów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Übung 3 z części Katalog interaktywny: w 3–4 zdaniach wyjaśniają, która dyscyplina sportowa wymaga koordynacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z nowymi trendami w sporcie, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu dyscyplin sportowych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0