Numer e‑materiału: 2.8.10.5

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Vielleicht Skateboarding? / A może jazda na deskorolce?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat nowych trendów w sporcie

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nowe trendy w sporcie;

  • wyjaśni, który sport jest dla niego najbardziej interesujący;

  • opowie, czy jazda na deskorolce byłaby dla niego ciekawa.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje pytania: Czy jeździliście już na deskorolce? Znacie jakichś skaterów? Czy jazda na deskorolce w Polsce jest bardzo popularna? Dlaczego tak, dlaczego nie? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i prosi o jego opisanie, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich, Auf dem Bild gibt es

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe.

  • Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu w części Przeczytaj w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: uzupełniają zdania podanymi wyrazami (Übung 2) oraz zaznaczają informacje niezgodne z treścią tekstu (Übung 3).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występują spójniki da, weil, dass, np.: Skateboarding hat mich gelehrt, sich anzustrengen und durchzuhalten, da dieser Sport nicht einfach ist; Man darf nicht vergessen, dass jede Sportart mit einem Risiko verbunden ist; Ich habe mir einmal den Arm gebrochen, weil ich sehr hart auf ihn gefallen bin, i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tymi spójnikami. Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się: wskazują właściwe fragmenty zdań.

  • Uczniowie przyglądają się multimedium, a następnie wykonują Übung 1 i 2 z części Katalog interaktywny: łączą ze sobą fragmenty zdań oraz uzupełniają zdania brakującymi wyrazami.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 4 oraz 5 z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: dopasowują wyrazy i zdania w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wybrali dwie dyscypliny sportowe, które uważają za najbardziej interesujące, i prosi o opisanie koledze/koleżance, na czym polega dany sport, np.: Ich finde Skateboarding am interessantesten. Beim Skateboarding führt man verschiedene Tricks auf einem Skateboard aus. Am interessantesten ist für mich Akrobatik. Bei der Akrobatik führt man schwierige gymnastische Übungen durch.

  • Uczniowie pozostają w parach. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, czy chcieliby spróbować jazdy na deskorolce. Dlaczego tak, dlaczego nie.

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się: dopasowują nazwy dyscyplin sportowych do zdjęć, rozwiązują krzyżówkę oraz dobierają rodzajniki do podanych wyrazów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Übung 3 z części Katalog interaktywny: w 3–4 zdaniach wyjaśniają, która dyscyplina sportowa wymaga koordynacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z nowymi trendami w sporcie, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu dyscyplin sportowych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec