Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podobieństwo czworokątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje podobieństwo figur w oparciu o przekształcenie w jednokładności w danej skali,
zna twierdzenie o czworokątach podobnych
zna i stosuje własności relacji podobieństwa,
rozpoznaje czworokąty podobne i uzasadnia dlaczego dane czworokąty nie są podobne
poznaje zastosowanie podobieństwa trapezów w perspektywie malarskiej
stosuje własności podobieństwa w danej skali do obliczania stosunku pól figur podobnych
wykorzystuje podobieństwo czworokątów w rozwiązywaniu zadań i w problemach praktycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
interaktywna aplikacja
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat definicji figur podobnych – związek z jednokładnością i przystawaniem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina przekształcenie w jednokładności w danej skali i jego związek z podobieństwem w danej skali.
Nauczyciel omawia własności relacji podobieństwa.
Uczniowie wspólnie formułują cechy podobieństwa czworokątów w wersji ogólnej i w odniesieniu do szczególnych rodzajów czworokątów.
Nauczyciel przedstawia własności perspektywy malarskiej i jej związek z podobieństwem trapezów.
Nauczyciel pokazuje zastosowanie skali planu i mapy oraz ich związków z wymiarami i polem czworokątów.
Uczniowie wykorzystując symulację interaktywną rozpoznają odpowiednie boki i odpowiednie kąty w czworokątach podobnych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa
Uczniowie znajdują w internecie obraz lub zdjęcie z widoczną perspektywą malarską. Na podstawie tego obrazu wskazują obiekty, które w rzeczywistości mają tę samą wysokość i równe odległości dwóch skrajnych od środkowego.
Materiały pomocnicze:
Kąty wewnętrzne w czworokątach podobnych
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać symulację na lekcji o figurach podobnych.