Autor e‑materiału: Piotr Janek

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Birthday Dishes Around the World / Urodzinowe dania z całego świata

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5, VIII.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna i stosuje słownictwo związane z przekąskami tradycyjnie podawanymi na przyjęciach urodzinowych.

  2. Uczeń potrafi opisać tradycyjne posiłki urodzinowe podawane w różnych krajach.

  3. Uczeń potrafi porównać przysmaki urodzinowe w Chinach, Ghanie, Anglii i Australii.

  4. Uczeń potrafi opisać zdjęcie przedstawiające przykładową przekąskę urodzinową.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat tradycyjnych przekąsek serwowanych na przyjęciach urodzinowych w różnych krajach świata.

  2. Uczeń kształtuje świadomość różnic kulturowych w kontekście posiłków i przekąsek podawanych na przyjęciach urodzinowych w różnych krajach.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie przedstawiające przyjęcie urodzinowe i pyta uczniów: What do you usually do for your birthday? And your friends’ birthdays? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie realizują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie ćwiczą w parach literowanie i pisownię poszczególnych wyrazów. Jeden uczeń literuje wybrane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie wyrażenia. Następnie zamieniają się rolami.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Birthday Food Around the Globe, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  3. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie uczniowie, pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy je na angielski. Nauczyciel pyta uczniów, które wyrazy sprawiły im trudność, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie wykonują zadanie samodzielnie, następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną.

  6. Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Odpowiedzi omawiane są na forum klasy.

  7. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wykonują Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie realizują Exercise 3 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie, na podstawie materiału audio, samodzielnie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach.

  3. Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają ustnie, przy czym mogą zadawać sobie dodatkowe pytania, tak aby uzyskać od kolegi/koleżanki jak najbardziej szczegółowe informacje.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 24–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a birthday dish from any country to a friend from England. In the email:

  • describe the dish;

  • explain whether it symbolises anything or not;

  • ask your friend to tell you about a different birthday dish.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie przygotowują listę sześciu pytań do prezentacji, a następnie, pracując w parach, zadają pytania koledze/koleżance. Uczniowie odpowiadają.