Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie siły działają na pętlę z przewodnika z prądem w jednorodnym polu magnetycznym? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o rozumienie tytułu e‑materiału. Uczniowie przypominają pojęcie pola magnetycznego jednorodnego. Powinni również przypomnieć sobie pojęcie siły elektrodynamicznej. Na tej podstawie uczniowie przewidują, co powinno stać się z pętlą i rozważyć, czy możliwe jest, aby działanie pary sił elektrodynamicznych było widoczne. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel upraszcza pętlę do ramki z prądem i pokazuje możliwe drgania ramki w polu jednorodnym. Pyta uczniów, co można by zrobić, żeby ruch ramki nie był ruchem zwrotnym, ale obrotowym, zachodzącym cały czas w jednym kierunku. Wnioskiem z dyskusji powinno być to, że należałoby w odpowiednim momencie (gdy ramka jest w położeniu równowagi) zmienić kierunek pola magnetycznego albo kierunek prądu. Następnie nauczyciel omawia zagadnienie podłączenia prądu do ramki poprzez komutator. Podkreśla jego rolę jako elementu zapobiegającego skręceniu kabli oraz zmieniającego kierunek prądu co pół okresu. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela powinni rozwiązać zadania: 4, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Następujące zadania z zestawu ćwiczeń: 1, 2, 3, 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Zagadnienie może być dla uczniów trudne i może wymagać samodzielnego przestudiowania w domu z dostosowaniem do swojego tempa percepcji. Wtedy animacja może zostać potraktowana jako cenna pomoc dydaktyczna do nauki w domu. |