Dla nauczyciela
Autor: Sylwia Brawata
Przedmiot: biologia
Temat: Rodzaje i budowa synaps
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę synapsy.
Sklasyfikujesz synapsy ze względu na ich umiejscowienie.
Wykażesz różnice pomiędzy synapsami elektrycznymi i chemicznymi.
Scharakteryzujesz pobudzające i hamujące synapsy chemiczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
metoda JIGSAW (układanka);
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie czytają wprowadzenie do e‑materiału oraz tekst w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Co jest podstawową cechą komórek nerwowych?
W jaki sposób jest realizowana komunikacja neuronów z innymi komórkami?
Jak zbudowane są synapsy?
Nauczyciel omawia cele i przebieg lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie synapsy jako wyspecjalizowanego połączenia komórki presynaptycznej i postsynaptycznej, a następnie dzieli klasę na cztery równoliczne grupy. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” wskazanego zagadnienia:
grupa I – rodzaje synaps wyróżniane ze względu na lokalizację oraz ich charakterystyka;
grupa II – synapsy elektryczne (ogólna budowa i sposób przekazywania impulsu nerwowego);
grupa III – synapsy chemiczne (ogólna budowa i sposób przekazywania impulsu nerwowego);
grupa IV – synapsy pobudzające i synapsy hamujące (kryterium podziału, sposób działania synaps obu rodzajów) oraz przykłady mediatorów pobudzających i hamujących.
Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, zapisują najważniejsze informacje i omawiają je, poddają pod dyskusję ewentualne wątpliwości. Nauczyciel monitoruje działania uczniów.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie odliczają i zapamiętują swój numer. Następnie tworzą nowe grupy, w taki sposób, żeby w każdym zespole znalazł się jeden uczeń o danym numerze. Teraz uczniowie przekazują sobie kolejno wiedzę zdobytą podczas pracy w grupach „eksperckich”.
Uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup i rozwiązują w grupach ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się” (polegające na uzupełnieniu tekstu dotyczącego synaps elektrycznych).
Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i wyświetla grafikę interaktywną przedstawiającą transmisję synaptyczną w synapsie chemicznej. Wspólnie z uczniami analizuje kolejne etapy przekazywania impulsu nerwowego w synapsie. Zadaje pytania:
Jaki wpływ na transmisję informacji w obrębie neuronów i pomiędzy nimi miałoby usunięcie CaIndeks górny 2+2+ z otoczenia neuronu? (Pytanie pomocnicze: Do czego potrzebne są jony wapnia w komórce presynaptycznej?).
W którym momencie kończy się transmisja synaptyczna?
Ochotnicy udzielają odpowiedzi.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego w obrębie mięśnia sercowego obecne są synapsy elektryczne, odwołując się do budowy i funkcjonowania tego rodzaju synaps oraz rodzaju unerwienia i funkcji serca).
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 3 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1, 2, 4, 6 i 7.
Materiały pomocnicze:
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Uczniowie mogą wykorzystać grafikę interaktywną w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.