Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Założenia idealizmu niemieckiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje idealizm niemiecki;
prezentuje głównych przedstawicieli idealizmu niemieckiego;
analizuje, w jaki sposób klasyczna filozofia niemiecka używa terminów „idea” i „idealizm”;
określa, jak idealiści niemieccy postrzegali otaczający nas świat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na na cztery grupa. Zadaniem każdej z nich jest zapoznanie się z treściami z zakładki „Schemat”, a następnie wykonanie mapy myśli zgodnie z przyporządkowaniem:
- grupa 1: najważniejsze poglądy Immanuela Kanta,
- grupa 2: najważniejsze poglądy Johanna Gottlieba Fichtego,
- grupa 3: najważniejsze poglądy Friedricha von Schellinga,
- grupa 4: najważniejsze poglądy Georga Wilhelma Hegla.
Po wykonaniu zadania zespoły prezentują mapy na forum klasy i je omawiają.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie polecenia do multimedium: Co chcieli osiągnąć idealiści niemieccy? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane pary odczytują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili różnicę pomiędzy idealizmem umiarkowanym a idealizmem radykalnym.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z zakładki „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Urbankowska H., O wolności człowieka i istocie absolutu, w: „Filozofuj!” 2017 nr 1 (13), s. 41–42.
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schemat” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.