Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ohne Stress im Restaurant/Bezstresowo w restauracji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania zasad dobrego zachowania się przy stole.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
rozpoznaje podstawowe zasady kulturalnego zachowania się przy stole,
podaje przykłady stosownych i niestosownych zachowań przy stole,
opowiada jak zachować się w konkretnych sytuacjach przy stole.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych,
strategie kognitywne:
tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślnie się treści w języku niemieckim;
tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca – odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać);
dyskusja dydaktyczna – burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: katalog interaktywny,
zestaw zadań interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu oraz przeczytali tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?”.
Następnie prosi uczniów o podanie znanych im przykładów zasad dobrego zachowania się przy stole, wymianę osobistych doświadczeń, także na temat kłopotliwych sytuacji, jakie mogą mieć miejsce podczas oficjalnego posiłku (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego, korzystając w razie potrzeby z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści przeczytanego tekstu, np. wybierają pasujące zwroty, zaznaczają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe jeżeli chodzi o etykietę przy stole, uzupełniają informacje w tabeli (Übung 1‑3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im propozycji zachowań przy stolepoleca. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują swoje propozycje w języku niemieckim.
Uczniowie w parach analizują multimedium (katalog interaktywny), następnie uzupełniają zdania zwrotami z treści katalogu interaktywnego (Übung 1), porządkują przykłady stosownych i niestosownych zachowań przy stole (Übung 2) oraz przyporządkowują do obrazków ułożenie sztućców na stole (Übung 3).
Uczniowie podzieleni na grupy zapisują zasady zachowania przy stole, można wykorzystać elementy myślenia wizualnego (np. notatkę wizualną), reguły/zasady prezentują na forum klasy. Pozostali uczniowie oraz nauczyciel udzielają informacji zwrotnej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach odgrywają rolę trenerów dobrych manier i udzielają wskazówek w konkretnych przypadkach.
Uczniowie w małych grupach otrzymują do przeanalizowania konkretną kłopotliwą sytuację (Übung 4 z części Katolog interaktywny) i ich zadaniem jest wspólne omówienie, a następnie zaprezentowanie poprawnego zachowania na forum klasy.
Praca domowa
Uczeń ma za zadanie wyszukać w internecie informacje na temat innych (niewymienionych w materiale) zasad zachowania się przy stole, wybrać 3–4 z nich i opisać je.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym w ramach metody lekcji odwróconej, zapamiętują prawidłowe zachowania przy stole;
w trakcie lekcji: uczniowie podzieleni na grupy przygotowują quiz dotyczący reguł zachowania przy stole;
po lekcji: uczniowie przygotowują prezentację interaktywną, z wykorzystaniem własnych zdjęć lub filmików pod tytułem Benimmregeln am Tisch.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0