Numer e‑materiału: 1.3.8.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich fahre in die Schweiz / Jadę do Szwajcarii
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat podróżowania

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o cel podróży;

  • podaje Szwajcarię jako cel swojej podróży;

  • wymienia rzeczy, z których słynie Szwajcaria.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • uczestniczy w grze językowej;

  • wyraża się przez prace plastyczne;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • organizowanie wiedzy związanej z językiem obcym;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • zabawa na dywanie;

  • gra multimedialna;

  • karty pracy;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia;

  • napisy;

  • pacynka;

  • rekwizyty (symbole Szwajcarii).

Alternatywne wykorzystanie multimedium: animacja

Nauczyciel prezentuje animację bez głosu. Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. Próbują napisać dialogi samodzielnie. Następnie podczas oglądania z głosem weryfikują swoje przypuszczenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje ilustrację: kontury Szwajcarii oraz skojarzenia związane z tym krajem, takie jak Alpy, scyzoryk, ser, czekolada, flaga tego kraju (e‑materiał: Przeczytaj, ciekawostka). Prosi uczniów o opisanie ilustracji i pyta, czy domyślają się, o jaki kraj chodzi.

plenum

15 min

Następuje krótka wymiana zdań na temat Szwajcarii: może któryś z uczniów był w tym kraju lub ma tam rodzinę. Być może uczniowie mają jakieś skojarzenia z tym krajem. Nauczyciel może zaprezentować fotografie z krajobrazami Szwajcarii, z jej miastami, potrawami itd.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują przedstawioną tam sytuację: kto to jest, kto z kim rozmawia, gdzie się znajdują bohaterowie, o czym świadczą napisy, dokąd podróżują bohaterowie. 

W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia nieznane słówka.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają w tekście pytania: Dokąd jedziesz? i zaznaczają je flamastrem.

praca w parach

praca z tekstem

Nauczyciel prezentuje nagranie z tym zdaniem. Uczniowie powtarzają chórem. Nauczyciel wiesza na tablicy duży napis: Wohin fährst du? Napis pozostaje na tablicy przez całą lekcję.

plenum

napis na tablicy

Uczniowie otrzymują koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz oraz ich odpowiednikami w języku polskim. Uczniowie szukają par.

praca w parach

koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz wraz z polskimi odpowiednikami

Nauczyciel wiesza na tablicy pod pytaniem: Wohin fährst du? możliwe odpowiedzi, takie jak nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Uczniowie powtarzają za nim frazy.

plenum

Nauczyciel bierze do ręki pacynkę i zadaje jej pytanie: Wohin fährst du? Pacynka odpowiada: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Nauczyciel mową ciała sygnalizuje, że teraz uczniowie mają w parach przećwiczyć te frazy. Uczniowie zadają sobie nawzajem wyżej wymienione pytanie oraz udzielają na nie odpowiedzi (wybierają jedną spośród trzech podanych).

praca w parach

pacynka

Uczniowie przepisują do zeszytów pytanie i odpowiedzi (jak wyżej).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację. Przy drugim oglądaniu nauczyciel prosi o skupienie się na pytaniu starszej pani. Uczniowie próbują odpowiedzieć ustnie, jak brzmiało pytanie starszej pani skierowane do Lei (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Następnie nauczyciel wiesza na tablicy rozsypankę wyrazową. Prosi ochotnika o podejście do tablicy i ułożenie poprawnego pytania: Wohin fährst du?

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, co odpowiedziała Lea. Uczniowie próbują powiedzieć samodzielnie. W razie trudności nauczyciel prezentuje odpowiedni fragment animacji, a uczniowie powtarzają za nagraniem.

plenum

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel rozkłada na podłodze rekwizyty, takie jak czekolada, scyzoryk, naczynie do fondue, zegarek, pocztówka z panoramą Alp. Nauczyciel pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podawać niemieckie nazwy. Następnie nauczyciel układa pod danym akcesorium etykietę z napisem, np. die Schokolade.

rekwizyty, etykiety

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i ich nazwom. Poszczególni uczniowie czytają głośno nazwy. Nauczyciel prosi o zamknięcie oczu. Chowa jeden z przedmiotów. Uczniowie otwierają oczy i podają nazwę przedmiotu, którego brakuje. Czynność jest powtarzana kilkakrotnie, aż uczniowie zapamiętają nazwy przedmiotów. Nauczyciel ustawia przedmioty wraz z etykietami w widocznym miejscu, np. na swoim biurku.

Nauczyciel prezentuje fotografie z trzema flagami: Polski, Austrii oraz Szwajcarii. Uczniowie decydują, która z nich jest flagą Szwajcarii.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują tablety. Grają w grę jednoręki bandyta. Decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie, pasują do siebie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

tablety

Uczniowie otrzymują kartę pracy z rysunkami symboli Szwajcarii. Podpisują te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

karta pracy

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Grają w butelkę, tzn. kręcą butelką i uczniowi, którego wskaże butelka, zadają pytanie: Wohin fährst du? Wskazany uczeń odpowiada na nie, po czym też kręci butelką. Gdy butelka wskaże kolejnego ucznia, zadaje mu to samo pytanie.

plenum

Uczniowie wracają do ławek. W zeszytach rysują flagę Szwajcarii.

praca indywidualna

Zadanie domowe: Uczniowie przygotowują w grupach kilkuosobowych plakat o Szwajcarii. Na zajęciach nauczyciel przygotuje galerię prac.

zadanie domowe

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje ilustrację: kontury Szwajcarii oraz skojarzenia związane z tym krajem, takie jak Alpy, scyzoryk, ser, czekolada, flaga tego kraju (e‑materiał: Przeczytaj, ciekawostka). Prosi uczniów o opisanie ilustracji i pyta, czy domyślają się, o jaki kraj chodzi.

plenum

15 min

Następuje krótka wymiana zdań na temat Szwajcarii: może któryś z uczniów był w tym kraju lub ma tam rodzinę. Być może uczniowie mają jakieś skojarzenia z tym krajem. Nauczyciel może zaprezentować fotografie z krajobrazami Szwajcarii, z jej miastami, potrawami itd.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują przedstawioną tam sytuację: kto to jest, kto z kim rozmawia, gdzie się znajdują bohaterowie, o czym świadczą napisy, dokąd podróżują bohaterowie. 

W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia nieznane słówka.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają w tekście pytania: Dokąd jedziesz? i zaznaczają je flamastrem.

praca w parach

praca z tekstem

Nauczyciel prezentuje nagranie z tym zdaniem. Uczniowie powtarzają chórem. Nauczyciel wiesza na tablicy duży napis: Wohin fährst du? Napis pozostaje na tablicy przez całą lekcję.

plenum

napis na tablicy

Uczniowie otrzymują koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz oraz ich odpowiednikami w języku polskim. Uczniowie szukają par.

praca w parach

koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz wraz z polskimi odpowiednikami

Nauczyciel wiesza na tablicy pod pytaniem: Wohin fährst du? możliwe odpowiedzi, takie jak nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Uczniowie powtarzają za nim frazy.

plenum

Nauczyciel bierze do ręki pacynkę i zadaje jej pytanie: Wohin fährst du? Pacynka odpowiada: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Nauczyciel mową ciała sygnalizuje, że teraz uczniowie mają w parach przećwiczyć te frazy. Uczniowie zadają sobie nawzajem wyżej wymienione pytanie oraz udzielają na nie odpowiedzi (wybierają jedną spośród trzech podanych).

praca w parach

pacynka

Uczniowie przepisują do zeszytów pytanie i odpowiedzi (jak wyżej).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację. Przy drugim oglądaniu nauczyciel prosi o skupienie się na pytaniu starszej pani. Uczniowie próbują odpowiedzieć ustnie, jak brzmiało pytanie starszej pani skierowane do Lei (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Następnie nauczyciel wiesza na tablicy rozsypankę wyrazową. Prosi ochotnika o podejście do tablicy i ułożenie poprawnego pytania: Wohin fährst du?

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, co odpowiedziała Lea. Uczniowie próbują powiedzieć samodzielnie. W razie trudności nauczyciel prezentuje odpowiedni fragment animacji, a uczniowie powtarzają za nagraniem.

plenum

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel rozkłada na podłodze rekwizyty, takie jak czekolada, scyzoryk, naczynie do fondue, zegarek, pocztówka z panoramą Alp. Nauczyciel pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podawać niemieckie nazwy. Następnie nauczyciel układa pod danym akcesorium etykietę z napisem, np. die Schokolade.

rekwizyty, etykiety

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i ich nazwom. Poszczególni uczniowie czytają głośno nazwy. Nauczyciel prosi o zamknięcie oczu. Chowa jeden z przedmiotów. Uczniowie otwierają oczy i podają nazwę przedmiotu, którego brakuje. Czynność jest powtarzana kilkakrotnie, aż uczniowie zapamiętają nazwy przedmiotów. Nauczyciel ustawia przedmioty wraz z etykietami w widocznym miejscu, np. na swoim biurku.

Nauczyciel prezentuje fotografie z trzema flagami: Polski, Austrii oraz Szwajcarii. Uczniowie decydują, która z nich jest flagą Szwajcarii.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują tablety. Grają w grę jednoręki bandyta. Decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie, pasują do siebie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

tablety

Uczniowie otrzymują kartę pracy z rysunkami symboli Szwajcarii. Podpisują te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

karta pracy

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Grają w butelkę, tzn. kręcą butelką i uczniowi, którego wskaże butelka, zadają pytanie: Wohin fährst du? Wskazany uczeń odpowiada na nie, po czym też kręci butelką. Gdy butelka wskaże kolejnego ucznia, zadaje mu to samo pytanie.

plenum

Uczniowie wracają do ławek. W zeszytach rysują flagę Szwajcarii.

praca indywidualna

Zadanie domowe: Uczniowie przygotowują w grupach kilkuosobowych plakat o Szwajcarii. Na zajęciach nauczyciel przygotuje galerię prac.

zadanie domowe

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec