Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.8.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich fahre in die Schweiz / Jadę do Szwajcarii
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat podróżowania
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne | ||
Faza wprowadzająca | |||||
Nauczyciel prezentuje ilustrację: kontury Szwajcarii oraz skojarzenia związane z tym krajem, takie jak Alpy, scyzoryk, ser, czekolada, flaga tego kraju (e‑materiał: Przeczytaj, ciekawostka). Prosi uczniów o opisanie ilustracji i pyta, czy domyślają się, o jaki kraj chodzi. | plenum | 15 min | |||
Następuje krótka wymiana zdań na temat Szwajcarii: może któryś z uczniów był w tym kraju lub ma tam rodzinę. Być może uczniowie mają jakieś skojarzenia z tym krajem. Nauczyciel może zaprezentować fotografie z krajobrazami Szwajcarii, z jej miastami, potrawami itd. | |||||
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują przedstawioną tam sytuację: kto to jest, kto z kim rozmawia, gdzie się znajdują bohaterowie, o czym świadczą napisy, dokąd podróżują bohaterowie. | W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia nieznane słówka. | ||||
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają w tekście pytania: Dokąd jedziesz? i zaznaczają je flamastrem. | praca w parach | praca z tekstem | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie z tym zdaniem. Uczniowie powtarzają chórem. Nauczyciel wiesza na tablicy duży napis: Wohin fährst du? Napis pozostaje na tablicy przez całą lekcję. | plenum | napis na tablicy | |||
Uczniowie otrzymują koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz oraz ich odpowiednikami w języku polskim. Uczniowie szukają par. | praca w parach | koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz wraz z polskimi odpowiednikami | |||
Nauczyciel wiesza na tablicy pod pytaniem: Wohin fährst du? możliwe odpowiedzi, takie jak nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Uczniowie powtarzają za nim frazy. | plenum | ||||
Nauczyciel bierze do ręki pacynkę i zadaje jej pytanie: Wohin fährst du? Pacynka odpowiada: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Nauczyciel mową ciała sygnalizuje, że teraz uczniowie mają w parach przećwiczyć te frazy. Uczniowie zadają sobie nawzajem wyżej wymienione pytanie oraz udzielają na nie odpowiedzi (wybierają jedną spośród trzech podanych). | praca w parach | pacynka | |||
Uczniowie przepisują do zeszytów pytanie i odpowiedzi (jak wyżej). | praca indywidualna | ||||
Faza realizacyjna | |||||
Uczniowie oglądają animację. Przy drugim oglądaniu nauczyciel prosi o skupienie się na pytaniu starszej pani. Uczniowie próbują odpowiedzieć ustnie, jak brzmiało pytanie starszej pani skierowane do Lei (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Następnie nauczyciel wiesza na tablicy rozsypankę wyrazową. Prosi ochotnika o podejście do tablicy i ułożenie poprawnego pytania: Wohin fährst du? | plenum | 15 min | |||
Nauczyciel pyta, co odpowiedziała Lea. Uczniowie próbują powiedzieć samodzielnie. W razie trudności nauczyciel prezentuje odpowiedni fragment animacji, a uczniowie powtarzają za nagraniem. | plenum | ||||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel rozkłada na podłodze rekwizyty, takie jak czekolada, scyzoryk, naczynie do fondue, zegarek, pocztówka z panoramą Alp. Nauczyciel pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podawać niemieckie nazwy. Następnie nauczyciel układa pod danym akcesorium etykietę z napisem, np. die Schokolade. | rekwizyty, etykiety | ||||
Uczniowie przyglądają się przedmiotom i ich nazwom. Poszczególni uczniowie czytają głośno nazwy. Nauczyciel prosi o zamknięcie oczu. Chowa jeden z przedmiotów. Uczniowie otwierają oczy i podają nazwę przedmiotu, którego brakuje. Czynność jest powtarzana kilkakrotnie, aż uczniowie zapamiętają nazwy przedmiotów. Nauczyciel ustawia przedmioty wraz z etykietami w widocznym miejscu, np. na swoim biurku. | |||||
Nauczyciel prezentuje fotografie z trzema flagami: Polski, Austrii oraz Szwajcarii. Uczniowie decydują, która z nich jest flagą Szwajcarii. | |||||
Faza podsumowująca | |||||
Uczniowie otrzymują tablety. Grają w grę jednoręki bandyta. Decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie, pasują do siebie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | tablety | ||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z rysunkami symboli Szwajcarii. Podpisują te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | karta pracy | ||||
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Grają w butelkę, tzn. kręcą butelką i uczniowi, którego wskaże butelka, zadają pytanie: Wohin fährst du? Wskazany uczeń odpowiada na nie, po czym też kręci butelką. Gdy butelka wskaże kolejnego ucznia, zadaje mu to samo pytanie. | plenum | ||||
Uczniowie wracają do ławek. W zeszytach rysują flagę Szwajcarii. | praca indywidualna | ||||
Zadanie domowe: Uczniowie przygotowują w grupach kilkuosobowych plakat o Szwajcarii. Na zajęciach nauczyciel przygotuje galerię prac. | zadanie domowe | ||||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje ilustrację: kontury Szwajcarii oraz skojarzenia związane z tym krajem, takie jak Alpy, scyzoryk, ser, czekolada, flaga tego kraju (e‑materiał: Przeczytaj, ciekawostka). Prosi uczniów o opisanie ilustracji i pyta, czy domyślają się, o jaki kraj chodzi.
plenum
15 min
Następuje krótka wymiana zdań na temat Szwajcarii: może któryś z uczniów był w tym kraju lub ma tam rodzinę. Być może uczniowie mają jakieś skojarzenia z tym krajem. Nauczyciel może zaprezentować fotografie z krajobrazami Szwajcarii, z jej miastami, potrawami itd.
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują przedstawioną tam sytuację: kto to jest, kto z kim rozmawia, gdzie się znajdują bohaterowie, o czym świadczą napisy, dokąd podróżują bohaterowie.
W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia nieznane słówka.
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają w tekście pytania: Dokąd jedziesz? i zaznaczają je flamastrem.
praca w parach
praca z tekstem
Nauczyciel prezentuje nagranie z tym zdaniem. Uczniowie powtarzają chórem. Nauczyciel wiesza na tablicy duży napis: Wohin fährst du? Napis pozostaje na tablicy przez całą lekcję.
plenum
napis na tablicy
Uczniowie otrzymują koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz oraz ich odpowiednikami w języku polskim. Uczniowie szukają par.
praca w parach
koperty z frazami: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz wraz z polskimi odpowiednikami
Nauczyciel wiesza na tablicy pod pytaniem: Wohin fährst du? możliwe odpowiedzi, takie jak nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Uczniowie powtarzają za nim frazy.
plenum
Nauczyciel bierze do ręki pacynkę i zadaje jej pytanie: Wohin fährst du? Pacynka odpowiada: nach Italien, nach Österreich, in die Schweiz. Nauczyciel mową ciała sygnalizuje, że teraz uczniowie mają w parach przećwiczyć te frazy. Uczniowie zadają sobie nawzajem wyżej wymienione pytanie oraz udzielają na nie odpowiedzi (wybierają jedną spośród trzech podanych).
praca w parach
pacynka
Uczniowie przepisują do zeszytów pytanie i odpowiedzi (jak wyżej).
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację. Przy drugim oglądaniu nauczyciel prosi o skupienie się na pytaniu starszej pani. Uczniowie próbują odpowiedzieć ustnie, jak brzmiało pytanie starszej pani skierowane do Lei (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Następnie nauczyciel wiesza na tablicy rozsypankę wyrazową. Prosi ochotnika o podejście do tablicy i ułożenie poprawnego pytania: Wohin fährst du?
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, co odpowiedziała Lea. Uczniowie próbują powiedzieć samodzielnie. W razie trudności nauczyciel prezentuje odpowiedni fragment animacji, a uczniowie powtarzają za nagraniem.
plenum
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel rozkłada na podłodze rekwizyty, takie jak czekolada, scyzoryk, naczynie do fondue, zegarek, pocztówka z panoramą Alp. Nauczyciel pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podawać niemieckie nazwy. Następnie nauczyciel układa pod danym akcesorium etykietę z napisem, np. die Schokolade.
rekwizyty, etykiety
Uczniowie przyglądają się przedmiotom i ich nazwom. Poszczególni uczniowie czytają głośno nazwy. Nauczyciel prosi o zamknięcie oczu. Chowa jeden z przedmiotów. Uczniowie otwierają oczy i podają nazwę przedmiotu, którego brakuje. Czynność jest powtarzana kilkakrotnie, aż uczniowie zapamiętają nazwy przedmiotów. Nauczyciel ustawia przedmioty wraz z etykietami w widocznym miejscu, np. na swoim biurku.
Nauczyciel prezentuje fotografie z trzema flagami: Polski, Austrii oraz Szwajcarii. Uczniowie decydują, która z nich jest flagą Szwajcarii.
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują tablety. Grają w grę jednoręki bandyta. Decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie, pasują do siebie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
tablety
Uczniowie otrzymują kartę pracy z rysunkami symboli Szwajcarii. Podpisują te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
karta pracy
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Grają w butelkę, tzn. kręcą butelką i uczniowi, którego wskaże butelka, zadają pytanie: Wohin fährst du? Wskazany uczeń odpowiada na nie, po czym też kręci butelką. Gdy butelka wskaże kolejnego ucznia, zadaje mu to samo pytanie.
plenum
Uczniowie wracają do ławek. W zeszytach rysują flagę Szwajcarii.
praca indywidualna
Zadanie domowe: Uczniowie przygotowują w grupach kilkuosobowych plakat o Szwajcarii. Na zajęciach nauczyciel przygotuje galerię prac.
zadanie domowe
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0