Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne funkcje krajobrazu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

  1. wyróżnia główne funkcje krajobrazów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia termin krajobrazu,

  • wymienia składniki krajobrazu,

  • wymienia i charakteryzuje rodzaje krajobrazów według różnych kryteriów,

  • opisuje główne funkcje krajobrazu.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze:

A. Richling, J. Solon, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom, czym jest krajobraz (pogadanka).

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. Uczniowie za pomocą atlasu geograficznego wskazują miejsca w Polsce, gdzie występują poszczególne typy krajobrazu. Przykłady zapisują w zeszycie. Dodatkowo do każdego typu krajobrazu dopisują jego charakterystyczne elementy.

  • Następnie uczniowie słuchają audiobooka, na podstawie którego poznają główne funkcje krajobrazów.

  • Uczniowie sporządzają notatkę, charakteryzując w zeszycie główne funkcje krajobrazów.

  • Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy, w razie potrzeby nauczyciel uzupełnia bądź wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji. Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Zastanów się, jakie typy krajobrazów występują w okolicy miejsca twojego zamieszkania. Wyjaśnij, jakie pełnią funkcje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, usystematyzowanie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Audiobook może zostać zastosowany w ramach cyklu lekcji poświęconych krajobrazom Polski (zakres rozszerzony: XIV. 1, XIV. 2).