Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne funkcje krajobrazu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
wyróżnia główne funkcje krajobrazów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia termin krajobrazu,
wymienia składniki krajobrazu,
wymienia i charakteryzuje rodzaje krajobrazów według różnych kryteriów,
opisuje główne funkcje krajobrazu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze:
A. Richling, J. Solon, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom, czym jest krajobraz (pogadanka).
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. Uczniowie za pomocą atlasu geograficznego wskazują miejsca w Polsce, gdzie występują poszczególne typy krajobrazu. Przykłady zapisują w zeszycie. Dodatkowo do każdego typu krajobrazu dopisują jego charakterystyczne elementy.
Następnie uczniowie słuchają audiobooka, na podstawie którego poznają główne funkcje krajobrazów.
Uczniowie sporządzają notatkę, charakteryzując w zeszycie główne funkcje krajobrazów.
Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy, w razie potrzeby nauczyciel uzupełnia bądź wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji. Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Praca pisemna: Zastanów się, jakie typy krajobrazów występują w okolicy miejsca twojego zamieszkania. Wyjaśnij, jakie pełnią funkcje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, usystematyzowanie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Audiobook może zostać zastosowany w ramach cyklu lekcji poświęconych krajobrazom Polski (zakres rozszerzony: XIV. 1, XIV. 2).