Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Internet of Things / Internet Rzeczy

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.6, V.11, VII.4, VII.5, VIII.1, VIII.2

Poziom kształcenia: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu technologii internetowych.

  2. Uczeń wyraża i uzasadnia opinię na temat idei internetu rzeczy.

  3. Uczeń opisuje wybrane fakty związane z postępem technologii i internetu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat postępu technologii internetowych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość stopnia technologizacji otaczającego go świata.

  3. Uczeń kształtuje ciekawość poznawczą w zakresie technologii komputerowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/filmem projektu TED)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wskazuje na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i pyta uczniów:

  • Do you know what Internet of Things is?

  • What do you use the Internet for?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie uzupełniają Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej, ogólnoklasowej dyskusji na temat cytatów z ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Barcelona of Things i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 34 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Do you use any of the Internet of Things solutions in your everyday life? If so, which ones? If not, which ones would you like to use?

  • Which of the Internet of Things solutions mentioned in the text do you find the most useful? Why?

    Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek. 

  1. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel prosi uczniów o komentarze i opinie na temat stwierdzeń z ćwiczenia.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel prosi o robienie notatek z treści filmu, zwracając uwagę na korzyści wynikające z istnienia Internet of Things. Następnie, bazując na notatkach i zapamiętanych informacjach, uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Podają je na forum klasy i uzasadniają.

  3. Uczniowie ponownie oglądają film. Następnie nauczyciel wskazuje po jednej osobie. Każda z nich przy tablicy wykonuje po punkcie z Exercise 3 (Film). Uczniowie uzasadniają odpowiedzi i tłumaczą, dlaczego niezaznaczone odpowiedzi są ich zdaniem błędne.

  4. Uczniowie dyskutują w niewielkich grupach na temat z Exercise 4 (Film): The picture below shows how the Internet of Things can be used in smart houses. Describe in 4–5 sentences how technological solutions can affect the functioning of a smart house. Uczniowie starają się stosować słownictwo z materiału. Po zakończeniu dyskusji reprezentanci grup przedstawiają na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wyrażeniami z ćwiczenia, w celu sprawdzenia, czy potrafią je poprawnie osadzić w kontekście.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach i wykonują polecenie z Exercise 7 (Sprawdź się): How do the concepts presented in the picture below connect with the vision of smart cities based on the Internet of Things? Prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel zapisuje pomysły na temat każdego punktu z ćwiczenia na tablicy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–3, 56 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about the Internet of Things. Write an email to a friend and share your findings about the Internet of Things with him/her. In your email:

  • define what the Internet of Things is and what its functioning is based on;

  • present two areas which it is likely to revolutionise;

  • express your concern about one challenge the internet of thing poses;

  • ask your friend about their opinion on the internet of things.

Sign as XYZ

Your email should have 100–150 words (excluding the signature as XYZ).

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie analizują transkrypt filmu i opisują trzy zastosowania internetu rzeczy wymienione w filmie, które najchętniej wprowadziliby w swoim domu/otoczeniu. Uzasadniają odpowiedzi. Następnie prezentują opinię koledze/koleżance z pary lub na forum klasy. Dodatkowo, uczniowie mogą rozszerzyć listę o trzy samodzielnie wymyślone/wymarzone zastosowania technologii IoT.