Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaki jest związek między różnicą potencjałów a natężeniem pola w kondensatorze płaskim? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, kalkulator. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak zbudowany jest kondensator płaski?”, „Jak definiuje się pojemność elektryczną kondensatora?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią e‑materiału. | |
Faza realizacyjna | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst z części „Przeczytaj”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Przykładowe pytania: Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie oglądają film samouczek. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z filmem. Nauczyciel zadaje pytania: Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”. Nauczyciel wspiera uczniów w realizacji zadania. Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. | |
Faza podsumowująca | |
Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa | |
Po przeanalizowaniu wyników pracy uczniów i ich uwag odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania z części „Sprawdź się” jako pracę domową. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany podczas lekcji lub przed lekcją jako wprowadzenie do niej. |