Numer e‑materiału: 2.6.2.2

Imię i nazwisko: Monika Janicka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Auf dem Land oder in der Stadt? / Na wsi czy w mieście?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania wymarzonego miejsca zamieszkania i uzasadniania wyboru.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni zalety życia na wsi i w mieście;

  • opisze cechy życia na wsi i w mieście;

  • opowie o swoim wymarzonym miejscu zamieszkania i uzasadni swój wybór.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem, gromadzenie argumentów;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.).

Metody/techniki nauczania:

  • podające: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, objaśnianie;

  • eksponujące: ćwiczenie zachęcające do analizy sposobów uzasadniania opinii;

  • praktyczne: ćwiczenia utrwalające, tworzenie krótkich wypowiedzi ustnych, wyrażanie opinii, opowiadanie, gry językowe, prezentacja na forum;

  • programowane: ćwiczenia interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy „auf dem Land” oraz „in der Stadt” i poleca uczniom podanie skojarzeń do tych wyrażeń. Podane przez uczniów wyrażenia zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i poleca przeczytanie tekstu w części Przeczytaj. Grupa A skupia się na zaletach życia na wsi, zaś grupa B wynotowuje jego wady. Praca w grupach zostaje podsumowana na forum. Następnie uczniowie rozwiązują Übung 1‑3 z części Przeczytaj i porównują swoje rozwiązania w parach. Niejasności omawiane są na forum.

  • Przed zapoznaniem się z Plikiem audio nauczyciel pyta uczniów, w jakich okolicznościach można zadać pytanie: Wohnst du gern in der Stadt? Następnie odtwarza plik audio i poleca uczniom porównanie sformułowanych przez nich hipotez z sytuacją z nagrania oraz rozwiązanie Übung 1.

  • Po wykonaniu ćwiczeń utrwalających nowe słownictwo i użyciu struktury z „denn” uczniowie pracują ponownie w parach i realizują Aufgabe 6 z części Sprawdź się w formie zgadywanki: jeden z uczniów wyobraża sobie jakieś miejsce. Zadaniem drugiego jest odgadnięcie, o jakie miejsce chodzi. Pomocne mogą być następujące zwroty:

A. Wo bin ich? Hier ist es laut.

B. Gibt es hier viel Verkehr?

A. Nein.

B. Du bist im Einkaufszentrum.

A. Ja, richtig.

Po odgadnięciu miejsca uczniowie zamieniają się rolami.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach i opisują sobie wzajemnie swoje miejsce zamieszkania. 2‑3 pary prezentują rozmowę na forum klasy.

Praca domowa:

  • Wykonując Aufgabe 8 z części Sprawdź się, uczniowie zbierają argumenty za mieszkaniem w mieście i na wsi. Ich zadanie polega na przygotowaniu się do debaty PRO i KONTRA, która zostanie przeprowadzona na następnej lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wysłuchanie nagrania jest polecane przede wszystkim uczniom mającym trudności z koncentracją lub z przetwarzaniem fonologicznym; zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem ułatwi im uczestnictwo w lekcji;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją; warto zachęcić uczniów do równoczesnego słuchania tekstu i czytania transkrypcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec