Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaki wpływ ma ciśnienie na temperaturę wrzenia cieczy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | „Ciepło parowania”, „Jaki wpływ ma ciśnienie na temperaturę wrzenia cieczy?”, „Jak definiujemy przemianę fazową”, |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcia parowania i wrzenia. Wyjaśnia, co dzieje się z cząsteczkami w procesie parowania i tłumaczy, na czym polega stan równowagi dynamicznej wody i pary nasyconej. Nauczyciel opisuje początek procesu wrzenia, gdy tworzą się pęcherzyki zawierające parę nasyconą o ciśnieniu mniejszym niż ciśnienie zewnętrzne. Uczniowie zgłaszają pomysły, jak zmienia się ciśnienie pary w pęcherzykach ze wzrostem temperatury i w dyskusji, z pomocą nauczyciela, dochodzą do konkluzji, że wrzenie rozpoczyna się, gdy ciśnienie pary nasyconej zrówna się z ciśnieniem zewnętrznym. Uczniowie oglądają Animację 3D. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują polecenia aktywujące umieszczone pod Animacją 3D, a następnie porównują swoje rozwiązania. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1 – 5 i dla chętnych jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |