Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.13.4
Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Welt in 100 Jahren – Zukunftsprognosen/Świat za 100 lat – prognozy na przyszłość
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom B1+/ B2.
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat przyszłości, problemów świata za sto lat i ich możliwych rozwiązań.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
analizuje przykładowe prognozy na przyszłość i porównuje je z własnymi przewidywaniami;
wymienia problemy świata w przyszłości oraz możliwe rozwiązania;
tworzy własną wizję „świata za sto lat”.
Cele motywacyjne:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających naszą uwagę);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: wyjaśnianie;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów;
praktyczna – techniki: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, odgrywanie wywiadów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
plakat- szkoła za sto lat,
multimedium (mapa pojeć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wprowadzenia do lekcji. Następnie pyta uczniów, jak odpowiedzieliby na pytania zawarte w tym wprowadzeniu i jak ich zdaniem będzie kształtować się przyszłość.
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi, tworzą zdania, wypowiadając swoją opinię na temat przyszłości: Meiner Meinung nach ... /Ich denke ... /Ich glaube ... /ich vermute ... , itp.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu prognozy na przyszłość z obszarów: medycyna, mieszkanie, komunikacja, przyroda i środowisko.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, dotyczące rozumienia tekstu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, uczniowie przygotowują wywiady z ludźmi na temat: Jak będzie wyglądał świat za 100 lat?, wcielają się w rolę dziennikarzy oraz zwykłych ludzi, których spotykają na ulicy.
Uczniowie odgrywają przygotowane wywiady, otrzymują informację zwrotną od koleżanek i kolegów z klasy oraz nauczyciela.
Uczniowie analizują i wykonują polecenia do mapy pojęć.
Nauczyciel prosi uczniów, by na wspólnym plakacie, który zawiesza na tablicy, każdy z nich wpisał, jak wyobraża sobie szkołę za 100 lat. Po wpisaniu, każdy z uczniów wybiera sobie jedną wypowiedź koleżanki lub kolegi na którą reaguje i pisze do niej komentarz.
Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Uwaga:
Podczas realizacji materiału w klasie, po analizie mapy pojęć i wykonaniu poleceń, można zaproponować uczniom przeprowadzenie wywiadu na temat przyszłości świata. Wywiad – uczniowie indywidualnie formułują pytania w czasie przyszłym, następnie pracują w parach, pytając się siebie nawzajem i udzielając odpowiedzi. Podczas wywiadu uczniowie wykonują notatki, a następnie relacjonują na forum wizję przyszłości kolegi/ koleżanki.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane wyrażenia i zwroty oraz zagadnienie gramatyczne, uzasadniają wybór zdjęcia na plakat do szkolnego projektu „Świat za sto lat”.
Uwaga: Podczas realizacji materiału w klasie można zaproponować uczniom rozszerzenie zadania 6 w części Sprawdź się. Uczniowie w parach wyszukują w internecie inne prognozy sprzed 100 lat i oceniają, czy się sprawdziły.
Uwaga: W ramach podsumowania można zaproponować uczniom grę „dokończ zdanie”. Nauczyciel prezentuje początek zdania (np. Die Umwelt wird ... / Die Menschen werden ... / Die Frauen werden .../ Die Männer werden ... / Die Welt wird ... / Die Kinder werden …), a wskazany uczeń kończy je według własnego pomysłu pamiętając o użyciu czasu przyszłego.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: opracowują w domu swoją własną wizję przyszłości. Prace ozdobione zdjęciami/rysunkami mogą zostać powieszone w sali w formie gazetki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, utworzenie listy z wizją świata za 100 lat;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), uczniowie zostają podzieleni na grupy, losują dziedzinę np. szkoła, przyroda, dom, lekarz, życie codzienne, w grupach tworzą przypuszczenia dotyczące wizji życia za 100 lat w danych dziedzinach, czyli np. szkoła za 100 lat, dom za 100 lat, swoje wizje mogą przedstawić w formie plakatu, który zaprezentują na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, praca nad wymową i intonacją, zaprezentowanie pozytywnych lub negatywnych stron wizji świata przyszłości.