Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podział religii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
10) charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i Polski oraz wpływ religii na życie społeczne i gospodarkę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie religii,
wymienia i charakteryzuje główne religie świata,
ocenia wpływ głównych religii na gospodarkę i społeczeństwo.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, plakat/mapa myśli, praca z grafiką interaktywną i blokiem tekstowym e‑materiału
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, mazaki
Materiały pomocnicze
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 466–473.
Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, inicjując dyskusję i zadając pytania: czym jest religia? co składa się na religię (prawdy wiary, święte księgi, organizacja religii, tradycja)? jakie jest zróżnicowanie występowania religii na świecie?
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z zawartym w bloku tekstowym e‑materiału podziałem religii według różnych kryteriów (ze względu na przedmiot kultu i ze względu na zasięg) – krótka pogadanka.
Następnie wspólnie uczniowie wydzielają główne religie na świecie.
Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup – zadaniem każdej jest scharakteryzowanie wylosowanej religii (katolicyzm, prawosławie, protestantyzm, islam, hinduizm, buddyzm, judaizm) za pomocą plakatu, a następnie zaprezentowanie rezultatów pracy na forum klasy.
Grupy otrzymują arkusze papieru i mazaki, w wyznaczonym przez nauczyciela czasie tworzą plakaty, charakteryzując wylosowaną religię; korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.
Po zakończeniu pracy uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, następnie przedstawiciele grup omawiają poszczególne religie.
Zadaniem pozostałych uczniów jest wybór najbardziej charakterystycznych cech każdej z prezentowanych religii i przygotowanie notatki lub mapy myśli w zeszycie.
Nauczyciel ocenia pracę grup, następnie prosi o odczytanie kilku notatek, przygotowanych podczas wypowiedzi przedstawicieli grup.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną.
Uczniowie w parach zapoznają się z wpływem głównych religii świata na społeczeństwo i gospodarkę. Następnie w parach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
Krótka dyskusja nad wpływem religii na społeczeństwo i gospodarkę w Polsce, a także w innych państwach (np. Indie, Izrael, Rosja, Niemcy, Tajlandia, Arabia Saudyjska, nauczyciel może zainicjować dyskusję nad innymi przykładami).
Faza podsumowująca
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: oceniają, co było dla nich podczas lekcji trudne, ciekawe, gdzie mogą zastosować zdobytą na lekcji wiedzę.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji, przedstaw religie, kościoły, świątynie, ośrodki i obiekty kultu religijnego występujące na terenie województwa, w którym znajduje się Twoja szkoła.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej kręgów kulturowych świata (zakres podstawowy: VIII. 11; zakres rozszerzony: VIII. 3). Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu.