| |
| |
| Zasada działania woltomierza i podłączania go do obwodu |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
dowie się, jak działa woltomierz i jak się nim posługiwać;
pozna sposób na zmianę zakresu pomiarowego woltomierza;
zrozumie zasadę działania różnych rodzajów woltomierzy;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów, na które może natrafić posługując się woltomierzami.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
| pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia laboratoryjne. |
| wykład, praca w grupach kilkuosobowych (wykonywanie pomiarów), praca w parach, praca indywidualna |
| grafika interaktywna, zestaw zadań, woltomierze, źródła prądu stałego, oporniki, przewody |
| e‑materiał „Jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu?” |
|
|
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel zaciekawia uczniów oraz sprawdza, czy uczniowie:
znają przykłady zastosowania woltomierzy w życiu codziennym,
wiedzą, co to jest napięcie elektryczne,
wiedzą, co to znaczy połączenie równoległe i szeregowe elementów obwodu.
|
|
Pogadanka nauczyciela: do czego służy woltomierz; Połączenie obwodu do ćwiczeń (źródło o znanym napięciu, kilka jednakowych oporników połączonych szeregowo). Burza mózgów: jakich wartości napięć spodziewamy się na każdym oporniku (jednakowych, podzielenie znanego napięcia źródła). Sprawdzenie doświadczalne hipotezy – połączenie woltomierza równolegle do każdego opornika a następnie połączenie go szeregowo. Wyciągnięcie wniosków, jak łączy się woltomierz do obwodu i dlaczego. Praca uczniów w parach z grafiką interaktywną „Zobacz, jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu”. Nauczyciel pełni rolę obserwatora, w razie potrzeby służy pomocą. Krótkie podsumowanie nauczyciela i sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli zasadę działania miernika elektrostatycznego i elektromagnetycznego. Indywidualna praca uczniów z częścią tekstową e‑materiału „Jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu” – jakie błędy popełnia się dokonując pomiaru napięcia woltomierzem oraz jak zmienić zakres pomiarowy tego urządzenia. |
|
Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji. Nauczyciel prowadzi krótką ewaluację procesu uczenia się sprawdzając, które części materiału zostały przez uczniów przyswojone, a nad którymi należy jeszcze popracować. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu czterech dowolnie wybranych zadań z zaproponowanego zestawu. Wiedząc które zadania wybierali uczniowie oraz jakich udzielili odpowiedzi, nauczyciel wyciąga wnioski, które części materiału wymagają powtórzenia. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można także wykorzystać jako materiał pomocniczy lub wprowadzający przed lekcjami dotyczącymi obwodów elektrycznych prądu stałego oraz jako element podsumowania działu „Prąd elektryczny”. |