Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasada działania woltomierza i podłączania go do obwodu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jak działa woltomierz i jak się nim posługiwać;

  2. pozna sposób na zmianę zakresu pomiarowego woltomierza;

  3. zrozumie zasadę działania różnych rodzajów woltomierzy;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów, na które może natrafić posługując się woltomierzami.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania

pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia laboratoryjne.

Formy zajęć:

wykład, praca w grupach kilkuosobowych (wykonywanie pomiarów), praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

grafika interaktywna, zestaw zadań, woltomierze, źródła prądu stałego, oporniki, przewody

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Ustalenie celów lekcji.
Nauczyciel zaciekawia uczniów oraz sprawdza, czy uczniowie:

  • znają przykłady zastosowania woltomierzy w życiu codziennym,

  • wiedzą, co to jest napięcie elektryczne,

  • wiedzą, co to znaczy połączenie równoległe i szeregowe elementów obwodu.

Faza realizacyjna:

Pogadanka nauczyciela: do czego służy woltomierz;
Połączenie obwodu do ćwiczeń (źródło o znanym napięciu, kilka jednakowych oporników połączonych szeregowo).
Burza mózgów: jakich wartości napięć spodziewamy się na każdym oporniku (jednakowych, podzielenie znanego napięcia źródła).
Sprawdzenie doświadczalne hipotezy – połączenie woltomierza równolegle do każdego opornika a następnie połączenie go szeregowo.
Wyciągnięcie wniosków, jak łączy się woltomierz do obwodu i dlaczego.
Praca uczniów w parach z grafiką interaktywną „Zobacz, jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu”. Nauczyciel pełni rolę obserwatora, w razie potrzeby służy pomocą.
Krótkie podsumowanie nauczyciela i sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli zasadę działania miernika elektrostatycznego i elektromagnetycznego.
Indywidualna praca uczniów z częścią tekstową e‑materiału „Jak działa woltomierz i jak go podłączyć do obwodu” – jakie błędy popełnia się dokonując pomiaru napięcia woltomierzem oraz jak zmienić zakres pomiarowy tego urządzenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji.
Nauczyciel prowadzi krótką ewaluację procesu uczenia się sprawdzając, które części materiału zostały przez uczniów przyswojone, a nad którymi należy jeszcze popracować.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu czterech dowolnie wybranych zadań z zaproponowanego zestawu. Wiedząc które zadania wybierali uczniowie oraz jakich udzielili odpowiedzi, nauczyciel wyciąga wnioski, które części materiału wymagają powtórzenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium można także wykorzystać jako materiał pomocniczy lub wprowadzający przed lekcjami dotyczącymi obwodów elektrycznych prądu stałego oraz jako element podsumowania działu „Prąd elektryczny”.