Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.10.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Sportstars der DACHL‑Länder/Gwiazdy sportu krajów niemieckojęzycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat gwiazd sportu z krajów niemieckojęzycznych i ich osiągnięć.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
rozpozna gwiazdy sportu pochodzące z krajów niemieckojęzycznych,
opowie o osiągnięciach sportowców z krajów niemieckojęzycznych,
sformułuje pytania, które chciałby zadać wybranemu sportowcowi.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia;
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – domyślanie się treści w języku niemieckim na podstawie niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tarcza ze skalą od 1 do 6,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
zdjęcia sportowców,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lub zdjęciom w tekście źródłowym i pyta, czy uczniowie rozpoznają przedstawione na nich dyscypliny i z jakimi sportowcami im się one kojarzą. W ten sposób zachęca uczniów do krótkiej dyskusji wprowadzającej w tematykę świata sportu. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Übung 1 w części Przeczytaj i dopasowanie nazwisk sportowców do określonej dyscypliny sportu. Wybrany uczeń czyta rozwiązanie, a pozostali uczniowie porównują swoje rozwiązania.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym na temat sportowców krajów niemieckojęcznych. W razie konieczności korzystają z dostępnych pomocy, np. wyrazów i zwrotów w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat treści tekstu, zadając pytania, np. Was hast du erfahren? Welche Information war interessant? Was hat dich überrascht? Was hast du früher gewusst? Welche Person findest du interessant? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑3 w części Przeczytaj – zaznaczają, do których sportowców opisanych w tekście odnoszą się dane informacje, przyporządkowują konkretne opisy do poszczególnych osób.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy kilka haseł, które pojawią się w pliku audio, np. Sportskanone, Leistungssport, Rudern, Training, Ernährung, Mannschaft. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń do podanych haseł, po czym zapisuje je, tworząc w ten sposób asocjogram.
Uczniowie zostają podzieleni na 4‑osobowe grupy i słuchają pliku audio. Zadaniem każdej grupy jest zanotowanie dodatkowych informacji do poszczególnych haseł asocjogramu. Następnie każda grupa losuje zagadnienie z asocjogramu, które omówi na podstawie treści nagrania oraz notatek. Uczniowie uzgadniają wewnątrz swojej grupy wspólną wersję informacji, a następnie przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy w grupach na forum klasy.
Następnie uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści pliku audio, wykonując Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią pliku audio, uzupełniają tekst, łączą wyrazy, tworząc wyrażenia.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach. Jeden z uczniów każdej pary otrzymuje od nauczyciela zdjęcie sportowca przedstawionego w tekście w części Przeczytaj i – nie pokazując zdjęcia koleżance/koledze – opowiada o danym sportowcu lub odpowiada na pytania, zadawane przez kolegę/koleżankę. Zadaniem drugiego ucznia jest odgadnięcie, o którego sportowca chodzi. Następnie role odwracają się i zdjęcie innego sportowca otrzymuje uczeń, który wcześniej występował w roli zgadującego.
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, ile zapamiętali z lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 bardzo dużo.
Praca domowa:
Uczniowie opisują sportowca, z którym chcieliby przeprowadzić wywiad, uzasadniają swój wybór oraz formułują pytania – Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
W ramach pracy domowej uczniowie mogą otrzymać także zadanie dodatkowe – przygotowanie prezentacji sylwetki wybranego polskiego sportowca oraz informacji o początkach jego kariery i sukcesach. Forma zadania wybierana przez nauczyciela (prezentacja multimedialna/opis/plakat).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie tworzą fiszki do tematu, którymi wymieniają się, ćwicząc słownictwo i zwroty.
W trakcie lekcji: baza leksykalna do wykonywania ćwiczeń i dyskusji na temat sportu. Uczniowie wcielają się w rolę Merle oraz opowiadają o karierze sportowca z jej perspektywy. Uczniowie mogą także sformułować dodatkowe pytania, które chcieliby zadać Merle.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu sportu. Uczniowie na podstawie wywiadu nagrywają podobny wywiad w języku niemieckim lub przygotowują profil zawodnika (Merle) – najważniejsze informacje na temat bohaterki nagrania.