Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wirusy komputerowe – implementacja w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z implementacją prostego keyloggera w języku C++.
Wyjaśnisz, czym są ataki DoS oraz DDoS.
Przedstawisz historię kilku najsłynniejszych cyberataków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie są proszeni o poszukanie informacji na temat ataków wirusów komputerowych z ostatnich lat.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wirusów komputerowych. Pyta klasę o to, czy miała bezpośrednią styczność ze złośliwym oprogramowaniem.
Uczniowie charakteryzują, jakie są skutki ataku wirusa komputerowego dla przedsiębiorstwa, a jakie dla użytkownika indywidualnego. Dyskutują na ten temat w parach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Jedna z grup przygotowuje plan działania przedsiębiorstwa prywatnego, które zostało zaatakowane przez wirusa. Druga – organu publicznego. Trzecia – użytkownika indywidualnego.
Grupy prezentują swoje plany działania przed klasą. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Wybierz jeden atak wirusa komputerowego i scharakteryzuj, jak poradziła z nim sobie firma, którą to dotknęło.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Audiobook może stanowić dla ucznia podstawę przygotowania pracy domowej.