Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartosz Zadrożny

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wirusy komputerowe – implementacja w języku C++

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) stosuje dobre praktyki w zakresie ochrony informacji wrażliwych (np. hasła, pin), danych i bezpieczeństwa systemu operacyjnego, objaśnia rolę szyfrowania informacji;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) objaśnia rolę technik uwierzytelniania, kryptografii i podpisu elektronicznego w ochronie i dostępie do informacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z implementacją prostego keyloggera w języku C++.

  • Wyjaśnisz, czym są ataki DoS oraz DDoS.

  • Przedstawisz historię kilku najsłynniejszych cyberataków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie są proszeni o poszukanie informacji na temat ataków wirusów komputerowych z ostatnich lat.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wirusów komputerowych. Pyta klasę o to, czy miała bezpośrednią styczność ze złośliwym oprogramowaniem.

  2. Uczniowie charakteryzują, jakie są skutki ataku wirusa komputerowego dla przedsiębiorstwa, a jakie dla użytkownika indywidualnego. Dyskutują na ten temat w parach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy.

  2. Jedna z grup przygotowuje plan działania przedsiębiorstwa prywatnego, które zostało zaatakowane przez wirusa. Druga – organu publicznego. Trzecia – użytkownika indywidualnego.

  3. Grupy prezentują swoje plany działania przed klasą. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Wybierz jeden atak wirusa komputerowego i scharakteryzuj, jak poradziła z nim sobie firma, którą to dotknęło.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.

Wskazówki metodyczne:

Audiobook może stanowić dla ucznia podstawę przygotowania pracy domowej.