Numer e‑materiału: 3.2.12.7

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Geräte, die man am Körper trägt/Urządzenia, które nosi się na ciele

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania urządzeń ubieralnych (Wearables).

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady urządzeń ubieralnych;

  • opisuje najpopularniejsze funkcje urządzeń noszonych na ciele;

  • wymienia zalety urządzeń ubieralnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczenia tekstów czytanych poprzez używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek pozajęzykowych – ilustracje, piktogramy;

  • centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

Metody i formy pracy:

  • podająca: opis, tekst źródłowy;

  • eksponująca: analiza katalogu interaktywnego;

  • praktyczna: grupa ekspercka, dyskusja,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat urządzeń ubieralnych. Następnie prezentuje dowolnego smartwatcha i prosi uczniów o podanie funkcji inteligentnego zegarka.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w sekcji Przeczytaj i w parach odpowiadają na pytanie: Stimmst du der Äußerung im Titel des Textes zu? Następnie wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4 osobowe - każda grupa otrzymuje 5 fragmentów tekstu; uczniowie zapoznają się z każdym z fragmentów (w razie problemów korzystają ze słownika) i próbują sformułować pytanie do każdej części tekstu. Wybrane grupy prezentują swoje propozycje na forum i porównują je z pytaniami z Übung 1 w części Przeczytaj.

  • Uczniowie wykonują w parach pozostałe polecenia (Übung 2, Übung 3, Übung 4) do tekstu w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel odtwarza w kolejności losowej nagrania do zdjęć z katalogu interaktywnego i prosi uczniów o dopasowanie usłyszanego tekstu do właściwego zdjęcia. Następnie uczniowie w grupach czteroosobowych zapisują do każdego zdjęcia jego tytuł. Nauczyciel wyświetla tytuły zdjęć zaproponowane w e‑materiale i omawia każdy z nich z uczniami, odnosząc się do propozycji poszczególnych grup.

  • Uczniowie losują jedną z kategorii katalogu interaktywnego: Unterhaltung, Sport, Gesundheit, Kommunikation und Unterstützung im Alltag, i łączą się w grupy według wylosowanych kategorii. Zapoznają się z przydzieloną partią materiału, w razie potrzeby korzystając ze słownika. Następnie członkowie grupy omawiają, dyskutują, sprawdzają, czy tak samo rozumieją materiał, wyjaśniają wątpliwości, tak by stać się ekspertami w przydzielonym zakresie. Po ustalonym czasie uczniowie spotykają się w nowych grupach, składających się z czterech ekspertów od poszczególnych partii materiału. Zadaniem każdego z nich jest przekazanie pozostałym członkom grupy wiedzy, którą opracowali, tak aby każdy członek grupy posiadł całość wiedzy z każdej kategorii.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (Übung 1, Übung 2, Übung 3).

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają zalety urządzeń ubieralnych.

  • Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute (nicht) gefallen .../… hat mich heute überrascht/… Ich wusste nicht, dass …/… hat mir (keine) Probleme bereitet.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się i/lub przygotowują prezentację na temat urządzeń ubieralnych, z których korzystają na co dzień oni lub ich znajomi/rodzina.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu

  • Przed lekcją: przygotowanie galerii zdjęć wraz zapisanym słownictwem oraz zwrotami i zawieszenie ich na tablicy/ścianie w klasie; tematyka zdjęć dotyczy zastosowań i funkcji smartwacha;

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie do pogłębienia tematu lub inspiracji przy realizacji zadań podczas lekcji. Uczniowie w parach przygotowują krótki spot reklamowy wybranej funkcji smartwach'a, prezentują go na forum klasy;

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu lub przygotowania prezentacji związanej z korzystaniem ze smartwach'a oraz jego najważniejszych funkcji.