Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.12.7
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Geräte, die man am Körper trägt/Urządzenia, które nosi się na ciele
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania urządzeń ubieralnych (Wearables).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady urządzeń ubieralnych;
opisuje najpopularniejsze funkcje urządzeń noszonych na ciele;
wymienia zalety urządzeń ubieralnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych poprzez używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek pozajęzykowych – ilustracje, piktogramy;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy pracy:
podająca: opis, tekst źródłowy;
eksponująca: analiza katalogu interaktywnego;
praktyczna: grupa ekspercka, dyskusja,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat urządzeń ubieralnych. Następnie prezentuje dowolnego smartwatcha i prosi uczniów o podanie funkcji inteligentnego zegarka.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w sekcji Przeczytaj i w parach odpowiadają na pytanie: Stimmst du der Äußerung im Titel des Textes zu? Następnie wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4 osobowe - każda grupa otrzymuje 5 fragmentów tekstu; uczniowie zapoznają się z każdym z fragmentów (w razie problemów korzystają ze słownika) i próbują sformułować pytanie do każdej części tekstu. Wybrane grupy prezentują swoje propozycje na forum i porównują je z pytaniami z Übung 1 w części Przeczytaj.
Uczniowie wykonują w parach pozostałe polecenia (Übung 2, Übung 3, Übung 4) do tekstu w części Przeczytaj.
Nauczyciel odtwarza w kolejności losowej nagrania do zdjęć z katalogu interaktywnego i prosi uczniów o dopasowanie usłyszanego tekstu do właściwego zdjęcia. Następnie uczniowie w grupach czteroosobowych zapisują do każdego zdjęcia jego tytuł. Nauczyciel wyświetla tytuły zdjęć zaproponowane w e‑materiale i omawia każdy z nich z uczniami, odnosząc się do propozycji poszczególnych grup.
Uczniowie losują jedną z kategorii katalogu interaktywnego: Unterhaltung, Sport, Gesundheit, Kommunikation und Unterstützung im Alltag, i łączą się w grupy według wylosowanych kategorii. Zapoznają się z przydzieloną partią materiału, w razie potrzeby korzystając ze słownika. Następnie członkowie grupy omawiają, dyskutują, sprawdzają, czy tak samo rozumieją materiał, wyjaśniają wątpliwości, tak by stać się ekspertami w przydzielonym zakresie. Po ustalonym czasie uczniowie spotykają się w nowych grupach, składających się z czterech ekspertów od poszczególnych partii materiału. Zadaniem każdego z nich jest przekazanie pozostałym członkom grupy wiedzy, którą opracowali, tak aby każdy członek grupy posiadł całość wiedzy z każdej kategorii.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (Übung 1, Übung 2, Übung 3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają zalety urządzeń ubieralnych.
Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute (nicht) gefallen .../… hat mich heute überrascht/… Ich wusste nicht, dass …/… hat mir (keine) Probleme bereitet.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się i/lub przygotowują prezentację na temat urządzeń ubieralnych, z których korzystają na co dzień oni lub ich znajomi/rodzina.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu
Przed lekcją: przygotowanie galerii zdjęć wraz zapisanym słownictwem oraz zwrotami i zawieszenie ich na tablicy/ścianie w klasie; tematyka zdjęć dotyczy zastosowań i funkcji smartwacha;
W trakcie lekcji: wykorzystanie do pogłębienia tematu lub inspiracji przy realizacji zadań podczas lekcji. Uczniowie w parach przygotowują krótki spot reklamowy wybranej funkcji smartwach'a, prezentują go na forum klasy;
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu lub przygotowania prezentacji związanej z korzystaniem ze smartwach'a oraz jego najważniejszych funkcji.