Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.3.1
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Meine Schulsachen sind schon im Rucksack / Moje przybory szkolne są już w plecaku
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Rozwijanie umiejętności tworzenia liczby mnogiej i wypowiadania się na temat posiadanych przyborów szkolnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy przyborów szkolnych;
poda przykłady przyborów, które zabiera do szkoły;
oceni, jakie przybory są mu niezbędne w szkole.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Przed zapoznaniem się z tekstem z części Przeczytaj, nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami: Wann packst du deinen Rucksack?, podając uczniom uprzednio trzy możliwe odpowiedzi: Am Morgen./Am Nachmittag./Am Abend.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj i szukają odpowiedzi na pytanie, kiedy Fabian pakuje się do szkoły.
Uczniowie wykonują Übungen 1‑3 z części Przeczytaj. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali możliwości tworzenia liczby mnogiej rzeczowników. Podane przez uczniów przykłady zapisywane są na tablicy, zaś końcówki i przegłosy tworzące liczbę mnogą wyróżniane są kolorem.
Przed właściwą pracą z ilustracją interaktywną nauczyciel wyświetla przybory szkolne na tablicy i prosi uczniów, aby pracując w parach starali się podzielić zaprezentowane na ilustracji przedmioty na kategorie, które łączy coś wspólnego. Swoje rozwiązania uczniowie porównują z ilustracją interaktywną.
W celu utrwalenia nazw przyborów szkolnych, uczniowie pracują w grupach 6‑osobowych i bawią się w Ich packe meinen Rucksack... Pierwsza osoba zaczyna: Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft. Zadaniem drugiej osoby jest powtórzenie tego, co powiedziała pierwsza osoba i dołączenie kolejnego przedmiotu, np. Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft und Buntstifte. Trzecia osoba mówi: Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft, Buntstifte und einen Malblock, itd. Gra trwa, dopóki uczniowie są w stanie bezbłędnie wymienić wszystkie przedmioty w tej samej kolejności.
Zabawę można przeprowadzić także na forum klasy, ale wtedy znacząco wzrasta poziom jej trudności, szczególnie dla tych osób, które jako ostatnie będą musiały powtórzyć całą sekwencję wyrazów.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania: Was packst du für Montag / Dienstag ...? Lub: Was packst du für den Sportunterricht/für den Kunstunterricht? Kiedy uczeń B odpowie na pytanie ucznia A, zamieniają się rolami.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Übung 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem dotyczącym przyborów szkolnych pozwoli uczniom na pełniejsze uczestnictwo w lekcji; dzięki temu łatwiej będzie im operować nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: warto wspomnieć uczniom, że grupowanie wyrazów w kategorie na podstawie ich cech wspólnych jest rodzajem mnemotechniki i ułatwia ich zapamiętywanie;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu „przybory szkolne” w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej. Możliwość wielokrotnego odtwarzania nazw przyborów szkolnych ułatwi uczniom pracę nad poprawną wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0