Numer e‑materiału: 2.4.3.1

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Meine Schulsachen sind schon im Rucksack / Moje przybory szkolne są już w plecaku

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji: Rozwijanie umiejętności tworzenia liczby mnogiej i wypowiadania się na temat posiadanych przyborów szkolnych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy przyborów szkolnych;

  • poda przykłady przyborów, które zabiera do szkoły;

  • oceni, jakie przybory są mu niezbędne w szkole.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Przed zapoznaniem się z tekstem z części Przeczytaj, nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami: Wann packst du deinen Rucksack?, podając uczniom uprzednio trzy możliwe odpowiedzi: Am Morgen./Am Nachmittag./Am Abend.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj i szukają odpowiedzi na pytanie, kiedy Fabian pakuje się do szkoły.

  • Uczniowie wykonują Übungen 1‑3 z części Przeczytaj. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali możliwości tworzenia liczby mnogiej rzeczowników. Podane przez uczniów przykłady zapisywane są na tablicy, zaś końcówki i przegłosy tworzące liczbę mnogą wyróżniane są kolorem.

  • Przed właściwą pracą z ilustracją interaktywną nauczyciel wyświetla przybory szkolne na tablicy i prosi uczniów, aby pracując w parach starali się podzielić zaprezentowane na ilustracji przedmioty na kategorie, które łączy coś wspólnego. Swoje rozwiązania uczniowie porównują z ilustracją interaktywną.

  • W celu utrwalenia nazw przyborów szkolnych, uczniowie pracują w grupach 6‑osobowych i bawią się w Ich packe meinen Rucksack... Pierwsza osoba zaczyna: Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft. Zadaniem drugiej osoby jest powtórzenie tego, co powiedziała pierwsza osoba i dołączenie kolejnego przedmiotu, np. Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft und Buntstifte. Trzecia osoba mówi: Ich packe meinen Rucksack und nehme ein Heft, Buntstifte und einen Malblock, itd. Gra trwa, dopóki uczniowie są w stanie bezbłędnie wymienić wszystkie przedmioty w tej samej kolejności.

  • Zabawę można przeprowadzić także na forum klasy, ale wtedy znacząco wzrasta poziom jej trudności, szczególnie dla tych osób, które jako ostatnie będą musiały powtórzyć całą sekwencję wyrazów.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania: Was packst du für Montag / Dienstag ...? Lub: Was packst du für den Sportunterricht/für den Kunstunterricht? Kiedy uczeń B odpowie na pytanie ucznia A, zamieniają się rolami.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Übung 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem dotyczącym przyborów szkolnych pozwoli uczniom na pełniejsze uczestnictwo w lekcji; dzięki temu łatwiej będzie im operować nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: warto wspomnieć uczniom, że grupowanie wyrazów w kategorie na podstawie ich cech wspólnych jest rodzajem mnemotechniki i ułatwia ich zapamiętywanie;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu „przybory szkolne” w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej. Możliwość wielokrotnego odtwarzania nazw przyborów szkolnych ułatwi uczniom pracę nad poprawną wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec