Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Stosunki państw europejskich z Dalekim Wschodem w czasach nowożytnych (do XIX w.)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1) charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych;
2) opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.;
3) wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) przedstawia proces rozrostu posiadłości kolonialnych państw europejskich w XVI–XVIII w.
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) charakteryzuje podział polityczny świata u schyłku XIX w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje kontakty Europejczyków z państwami Dalekiego Wschodu w czasach nowozytnych – od XVI do XIX w.

  • opisuje przemiany w Azji we wspomnianym okresie (m.in. w Indiach, Chinach i Japonii).

  • wyjaśnia, w jaki sposób obecność Europejczyków wpływała na sytuację polityczną i gospodarczą Dalekiego Wschodu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stosunki państw europejskich z Dalekim Wschodem w czasach nowożytnych (do XIX w.)”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz filmami z sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Trzej chętni/wybrani uczniowie albo trzy małe zespoły uczniowiskie (do trzech osób) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz filmach. Nauczyciel dzieli między nich zagadnienia: 1) Indie; 2) Chiny; 3) Japonia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia plan przebiegu lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom z grup) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimwdium („Film + Sprawdź się”). Prowadzący prosi, aby uczniowie odliczyli do ośmiu i utworzyli kilkuosobowe grupy. Następnie informuje uczniów, że będą w grupach przygotowywać odpowiedzi na poszczególne polecenia do filmów, z którymi zapoznali się przed zajęciami:

  • Grupy 1 i 5 – Wyjaśniają, dlaczego na Dalekim Wschodzie mocarstwa europejskie w epoce nowożytnej nie podjęły ekspansji takiej jak Hiszpanie w Ameryce Południowej (polecenie nr 2);

  • Grupy 2 i 6 – Wyjaśniają znaczenie Kompanii Wschodnioindyjskiej w ekspansji kolonialnej Anglii, a później Wielkiej Brytanii (polecenie nr 3);

  • Grupy 3 i 7 – Wyjaśniają różnicę pomiędzy sytuacją wewnętrzną Indii i Chin w epoce nowożytnej (polecenie nr 4);

  • Grupy 4 i 8 – Wymieniają towary oferowane Chińczykom przez kupców brytyjskich oraz znaczenie handlu opium.

Po ustalonym czasie ochotnicy z poszczególnych zespołów (albo wylosowane osoby) prezentują propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie z grup opracowujących dane zagadnienie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Stosunki państw europejskich z Dalekim Wschodem w czasach nowożytnych (do XIX w.)” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniowskich grup.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie materiałów źródłowych z sekcji „Mapa interaktywna” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały pomocnicze:

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

Wskazówki metodyczne:

Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” oraz filmów mogą być wykorzystane w do przygotowania do lekcji powtórkowej oraz w lekcjach związanych z rywalizacją kolonialną państw europejskich na przełomie XIX i XX w.