Numer e‑materiału: Temat 45
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Ubieram się stosownie do pogody
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje kompetencje w zakresie dbania o higienę osobistą i zdrowie poprzez rozwijanie umiejętności właściwego doboru garderoby wiosennej.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
IX. Wychowanie fizyczne
1 Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia. Uczeń:
2) dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu;
3) wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
IV. Edukacja przyrodnicza
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
8) ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody, wykorzystując np. internet;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Odpowiada na pytania dotyczące treści opowiadania.

  • Wyjaśnia pojęcie „ubierać się na cebulkę” oraz przysłowie „W marcu jak w garncu”.

  • Dobiera odpowiednie stroje do warunków atmosferycznych.

  • Klasyfikuje ubrania w zależności od pory roku.

  • Rysuje postać dziecka ubranego stosownie do pogody.

  • Układa zdania z wykorzystaniem wyrazów nazywających ubrania.

  • Wykonuje wycinankę, stosując zasadę ubierania postaci „na cebulkę”.

  • Rozwiązuje rebusy tematyczne.

  • Układa podane wyrazy w kolejności alfabetycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.