Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt o znanych długościach boków, uzasadnia stosowany wzór;
wykorzystuje różne wzory na pole trójkąta w celu wyznaczenia długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt;
stosuje twierdzenie cosinusów do wyznaczenia długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt;
stosuje twierdzenie o odcinkach stycznych;
wykorzystuje własności okręgu wpisanego w trójkąt w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel przedstawia okręg wpisany w trójkąt, jego własności. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wzory na wyznaczanie pola trójkąta.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się ze sposobem wyprowadzenia i uzasadnienia wzoru na długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt o znanych długościach boków.
Praca w małych grupach z tekstem zawartym w sekcji Przeczytaj - wykorzystanie różnych wzorów na pole trójkąta oraz twierdzenia cosinusów w celu wyznaczenia długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt.
Uczniowie w grupach układają zadania na wykorzystanie długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt do wyznaczania pola i długości boków w trójkącie. Grupy wymieniają się zadaniami i rozwiązują je.
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją, utrwalając wiadomości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne sprawdzając nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest zmierzenie w domu promienia największego okrągłego talerza/półmiska i określenie czy ten talerz ustawiony poziomo zmieści się w szafce o podstawie w kształcie trójkąta prostokątnego równoramiennego o długościach przyprostokątnych . Odpowiedź należy uzasadnić.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w trójkątOkrąg wpisany w trójkąt
Okrąg wpisany w trójkąt prostokątnyOkrąg wpisany w trójkąt prostokątny
Wskazówki metodyczne:
Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów
podczas przygotowywania się do zajęć;
do utrwalania wiedzy;
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.
Animacja również może być wykorzystana przez nauczyciela na lekcji „Wykorzystanie własności trójkątów w dowodzeniu twierdzeń lub „Okręgi wpisane w wielokąty”.