Numer e‑materiału: 1.1.13.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Dino ist groß! / Dinozaur jest duży!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność określania wybranych cech dinozaurów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
13) świat baśni i wyobraźni.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia wybrane cechy dinozaurów;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat poruszania się dinozaurów.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych;

  • powtarzanie wyrazów;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (ilustracja interaktywna);

    • praca z tekstem;

    • pantomima;

    • dyskusja;

    • spacer po klasie;

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca w parach;

    • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (ilustracja interaktywna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • niebieskie i różowe ślady dinozaurów;

  • ilustracje młodego i starego dinozaura;

  • puzzle;

  • karty obrazkowe;

  • karteczki ze zdaniami w języku niemieckim.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Ilustrację można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat dinozaurów. Przykładowe pytania do uczniów:

  • czy uczniowie interesują się dinozaurami?

  • co o nich wiedzą?

  • jak wyglądały dinozaury, co jadły?

  • czy uczniowie znają jakieś filmy albo książki o dinozaurach?

  • skąd czerpiemy wiedzę o dinozaurach?

  • gdzie można dzisiaj „spotkać” dinozaura?

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, gdzie znajdują się Ben i jego tata, co oglądają, jakie cechy mógł mieć dinozaur, którego szkielet stoi w muzeum.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos.

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje przedstawiające trzy dinozaury i wypowiada na głos cechy dinozaurów: groß, klein, schnell (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podnoszą ilustrację dinozaura, do którego pasuje dana cecha.

praca w parach

karty obrazkowe z trzema dinozaurami

Nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą, jak przemieszczały się dinozaury. Prosi uczniów, aby zademonstrowali ruchy, jakie mogły wykonywać dinozaury. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające biegnącego i lecącego dinozaura oraz odtwarza nagrania zdań Der Dino kann laufen i Der Dino kann fliegen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie grupy otrzymują po ilustracji przedstawiającej biegnącego i lecącego dinozaura, dwie pozostałe – po karteczce z zapisanym zdaniem Der Dino kann laufen lub Der Dino kann fliegen. Uczniowie spacerują po klasie, szukając pary do swojego obrazka albo zdania. Uczniowie, którzy znaleźli parę, podchodzą do nauczyciela i wypowiadają na głos zdanie, które opisuje dinozaura na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

ilustracje z dinozaurami i karteczki ze zdaniami Der Dino kann laufen, Der Dino kann fliegen

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i prosi uczniów o opisanie tego, co widzą na obrazkach (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Zwraca uwagę uczniów na ilustracje młodego i starego dinozaura, małego i dużego, szybkiego i powolnego. Następnie nauczyciel nazywa cechy dinozaurów w języku niemieckim: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel ukrywa w dwóch miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające młodego i starego dinozaura. Następnie proponuje uczniom zabawę w odnalezienie dinozaurów, które się zgubiły. Rozkłada na podłodze ślady dinozaurów. Uczniowie poruszają się, przy dowolnej piosence, wyłącznie po tych śladach. Niebieskie ślady prowadzą do starego dinozaura, różowe – do młodego. Kiedy uczniowie znajdą ilustracje, proponują, jak można określić oba dinozaury (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Nauczyciel udziela wskazówek:

  • uczniowie powinni zacząć zdanie od Der Dino ist

  • uczniowie powinni wykorzystać wyrazy poznane na lekcji: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam.

plenum

niebieskie i różowe ślady dinozaurów, ilustracje młodego i starego dinozaura

Nauczyciel prosi uczniów, aby biegli w miejscu. Na hasło schnell uczniowie biegną jak najszybciej, na hasło langsam poruszają się bardzo wolno. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia zwierząt i pojazdów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, co jest szybkie, a co wolne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2 i 3).

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Po ułożeniu obrazka wypowiadają na głos zdanie informujące o tym, jak porusza się dinozaur na nim przedstawiony.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje dinozaurów: młodego, starego, szybkiego i powolnego. Prosi uczniów o dopasowanie podpisów do obrazków (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu lub zdania. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając pytania:

  • czy te zwierzątka są młode czy stare?

  • czy są szybkie czy wolne?

  • czy są małe czy duże?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

praca w grupach

tablica interaktywna

Na koniec nauczyciel prosi, aby ci uczniowie, którym lekcja się podobała, podskoczyli do góry.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat dinozaurów. Przykładowe pytania do uczniów:

  • czy uczniowie interesują się dinozaurami?

  • co o nich wiedzą?

  • jak wyglądały dinozaury, co jadły?

  • czy uczniowie znają jakieś filmy albo książki o dinozaurach?

  • skąd czerpiemy wiedzę o dinozaurach?

  • gdzie można dzisiaj „spotkać” dinozaura?

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, gdzie znajdują się Ben i jego tata, co oglądają, jakie cechy mógł mieć dinozaur, którego szkielet stoi w muzeum.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos.

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje przedstawiające trzy dinozaury i wypowiada na głos cechy dinozaurów: groß, klein, schnell (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podnoszą ilustrację dinozaura, do którego pasuje dana cecha.

praca w parach

karty obrazkowe z trzema dinozaurami

Nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą, jak przemieszczały się dinozaury. Prosi uczniów, aby zademonstrowali ruchy, jakie mogły wykonywać dinozaury. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające biegnącego i lecącego dinozaura oraz odtwarza nagrania zdań Der Dino kann laufen i Der Dino kann fliegen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie grupy otrzymują po ilustracji przedstawiającej biegnącego i lecącego dinozaura, dwie pozostałe – po karteczce z zapisanym zdaniem Der Dino kann laufen lub Der Dino kann fliegen. Uczniowie spacerują po klasie, szukając pary do swojego obrazka albo zdania. Uczniowie, którzy znaleźli parę, podchodzą do nauczyciela i wypowiadają na głos zdanie, które opisuje dinozaura na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

ilustracje z dinozaurami i karteczki ze zdaniami Der Dino kann laufen, Der Dino kann fliegen

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i prosi uczniów o opisanie tego, co widzą na obrazkach (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Zwraca uwagę uczniów na ilustracje młodego i starego dinozaura, małego i dużego, szybkiego i powolnego. Następnie nauczyciel nazywa cechy dinozaurów w języku niemieckim: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel ukrywa w dwóch miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające młodego i starego dinozaura. Następnie proponuje uczniom zabawę w odnalezienie dinozaurów, które się zgubiły. Rozkłada na podłodze ślady dinozaurów. Uczniowie poruszają się, przy dowolnej piosence, wyłącznie po tych śladach. Niebieskie ślady prowadzą do starego dinozaura, różowe – do młodego. Kiedy uczniowie znajdą ilustracje, proponują, jak można określić oba dinozaury (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Nauczyciel udziela wskazówek:

  • uczniowie powinni zacząć zdanie od Der Dino ist

  • uczniowie powinni wykorzystać wyrazy poznane na lekcji: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam.

plenum

niebieskie i różowe ślady dinozaurów, ilustracje młodego i starego dinozaura

Nauczyciel prosi uczniów, aby biegli w miejscu. Na hasło schnell uczniowie biegną jak najszybciej, na hasło langsam poruszają się bardzo wolno. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia zwierząt i pojazdów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, co jest szybkie, a co wolne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2 i 3).

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Po ułożeniu obrazka wypowiadają na głos zdanie informujące o tym, jak porusza się dinozaur na nim przedstawiony.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje dinozaurów: młodego, starego, szybkiego i powolnego. Prosi uczniów o dopasowanie podpisów do obrazków (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu lub zdania. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając pytania:

  • czy te zwierzątka są młode czy stare?

  • czy są szybkie czy wolne?

  • czy są małe czy duże?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

praca w grupach

tablica interaktywna

Na koniec nauczyciel prosi, aby ci uczniowie, którym lekcja się podobała, podskoczyli do góry.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec