Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.13.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Dino ist groß! / Dinozaur jest duży!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność określania wybranych cech dinozaurów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat dinozaurów. Przykładowe pytania do uczniów:
| plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, gdzie znajdują się Ben i jego tata, co oglądają, jakie cechy mógł mieć dinozaur, którego szkielet stoi w muzeum. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje przedstawiające trzy dinozaury i wypowiada na głos cechy dinozaurów: groß, klein, schnell (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podnoszą ilustrację dinozaura, do którego pasuje dana cecha. | praca w parach | karty obrazkowe z trzema dinozaurami | |
Nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą, jak przemieszczały się dinozaury. Prosi uczniów, aby zademonstrowali ruchy, jakie mogły wykonywać dinozaury. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające biegnącego i lecącego dinozaura oraz odtwarza nagrania zdań Der Dino kann laufen i Der Dino kann fliegen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie grupy otrzymują po ilustracji przedstawiającej biegnącego i lecącego dinozaura, dwie pozostałe – po karteczce z zapisanym zdaniem Der Dino kann laufen lub Der Dino kann fliegen. Uczniowie spacerują po klasie, szukając pary do swojego obrazka albo zdania. Uczniowie, którzy znaleźli parę, podchodzą do nauczyciela i wypowiadają na głos zdanie, które opisuje dinozaura na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w grupach | ilustracje z dinozaurami i karteczki ze zdaniami Der Dino kann laufen, Der Dino kann fliegen | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i prosi uczniów o opisanie tego, co widzą na obrazkach (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Zwraca uwagę uczniów na ilustracje młodego i starego dinozaura, małego i dużego, szybkiego i powolnego. Następnie nauczyciel nazywa cechy dinozaurów w języku niemieckim: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam, uczniowie powtarzają. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel ukrywa w dwóch miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające młodego i starego dinozaura. Następnie proponuje uczniom zabawę w odnalezienie dinozaurów, które się zgubiły. Rozkłada na podłodze ślady dinozaurów. Uczniowie poruszają się, przy dowolnej piosence, wyłącznie po tych śladach. Niebieskie ślady prowadzą do starego dinozaura, różowe – do młodego. Kiedy uczniowie znajdą ilustracje, proponują, jak można określić oba dinozaury (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Nauczyciel udziela wskazówek:
| plenum | niebieskie i różowe ślady dinozaurów, ilustracje młodego i starego dinozaura | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby biegli w miejscu. Na hasło schnell uczniowie biegną jak najszybciej, na hasło langsam poruszają się bardzo wolno. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia zwierząt i pojazdów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, co jest szybkie, a co wolne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2 i 3). | plenum | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Po ułożeniu obrazka wypowiadają na głos zdanie informujące o tym, jak porusza się dinozaur na nim przedstawiony. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje dinozaurów: młodego, starego, szybkiego i powolnego. Prosi uczniów o dopasowanie podpisów do obrazków (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu lub zdania. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając pytania:
Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Na koniec nauczyciel prosi, aby ci uczniowie, którym lekcja się podobała, podskoczyli do góry. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat dinozaurów. Przykładowe pytania do uczniów:
czy uczniowie interesują się dinozaurami?
co o nich wiedzą?
jak wyglądały dinozaury, co jadły?
czy uczniowie znają jakieś filmy albo książki o dinozaurach?
skąd czerpiemy wiedzę o dinozaurach?
gdzie można dzisiaj „spotkać” dinozaura?
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, gdzie znajdują się Ben i jego tata, co oglądają, jakie cechy mógł mieć dinozaur, którego szkielet stoi w muzeum.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje przedstawiające trzy dinozaury i wypowiada na głos cechy dinozaurów: groß, klein, schnell (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podnoszą ilustrację dinozaura, do którego pasuje dana cecha.
praca w parach
karty obrazkowe z trzema dinozaurami
Nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą, jak przemieszczały się dinozaury. Prosi uczniów, aby zademonstrowali ruchy, jakie mogły wykonywać dinozaury. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające biegnącego i lecącego dinozaura oraz odtwarza nagrania zdań Der Dino kann laufen i Der Dino kann fliegen (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie grupy otrzymują po ilustracji przedstawiającej biegnącego i lecącego dinozaura, dwie pozostałe – po karteczce z zapisanym zdaniem Der Dino kann laufen lub Der Dino kann fliegen. Uczniowie spacerują po klasie, szukając pary do swojego obrazka albo zdania. Uczniowie, którzy znaleźli parę, podchodzą do nauczyciela i wypowiadają na głos zdanie, które opisuje dinozaura na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w grupach
ilustracje z dinozaurami i karteczki ze zdaniami Der Dino kann laufen, Der Dino kann fliegen
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i prosi uczniów o opisanie tego, co widzą na obrazkach (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Zwraca uwagę uczniów na ilustracje młodego i starego dinozaura, małego i dużego, szybkiego i powolnego. Następnie nauczyciel nazywa cechy dinozaurów w języku niemieckim: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam, uczniowie powtarzają.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel ukrywa w dwóch miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające młodego i starego dinozaura. Następnie proponuje uczniom zabawę w odnalezienie dinozaurów, które się zgubiły. Rozkłada na podłodze ślady dinozaurów. Uczniowie poruszają się, przy dowolnej piosence, wyłącznie po tych śladach. Niebieskie ślady prowadzą do starego dinozaura, różowe – do młodego. Kiedy uczniowie znajdą ilustracje, proponują, jak można określić oba dinozaury (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Nauczyciel udziela wskazówek:
uczniowie powinni zacząć zdanie od Der Dino ist …
uczniowie powinni wykorzystać wyrazy poznane na lekcji: alt, jung, groß, klein, schnell, langsam.
plenum
niebieskie i różowe ślady dinozaurów, ilustracje młodego i starego dinozaura
Nauczyciel prosi uczniów, aby biegli w miejscu. Na hasło schnell uczniowie biegną jak najszybciej, na hasło langsam poruszają się bardzo wolno. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia zwierząt i pojazdów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, co jest szybkie, a co wolne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2 i 3).
plenum
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Po ułożeniu obrazka wypowiadają na głos zdanie informujące o tym, jak porusza się dinozaur na nim przedstawiony.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje dinozaurów: młodego, starego, szybkiego i powolnego. Prosi uczniów o dopasowanie podpisów do obrazków (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu lub zdania. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając pytania:
czy te zwierzątka są młode czy stare?
czy są szybkie czy wolne?
czy są małe czy duże?
Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.
Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.
praca w grupach
tablica interaktywna
Na koniec nauczyciel prosi, aby ci uczniowie, którym lekcja się podobała, podskoczyli do góry.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0