Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Wokół Okrągłego Stołu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

16) przedstawia na wybranych przykładach różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX w. miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje sytuację polityczną w Polsce i na świecie w I połowie 1989 r.;

  • charakteryzuje podmioty polityczne uczestniczące w polskiej polityce wiosną 1989 r.;

  • interpretuje znaczenie obrad przy Okrągłym Stole w najnowszej historii Polski.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed zajęciami

Wybrane/chętne osoby przygotowują w domu prezentacje na podstawie fragmentów książki Antoniego Dudka Reglamentowana rewolucja lub innych źródeł wybranych przez nauczyciela, a także krótkie zadania, których celem będzie aktywizacja reszty klasy do aktywnego słuchania.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia syntetycznie sytuację polityczną w kraju i na świecie w przeddzień obrad Okrągłego Stołu. Zwraca uwagę na dylematy polityczne wszystkich stron zaangażowanych w polski konflikt polityczny lat 80.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wybrana osoba przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat: Strategia polityczna przywódców PZPR w 1989 r. Po wystąpieniu zadaje klasie zadanie i ocenia poprawność odpowiedzi/rozwiązań.

2. Wybrana osoba przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat: Strategia polityczna przywódców Solidarności w 1989 r. Po wystąpieniu zadaje klasie zadanie i ocenia poprawność odpowiedzi/rozwiązań.

3. Wybrana osoba przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat: Strategia polityczna przywódców stronnictw satelickich w 1989 r. Po wystąpieniu zadaje klasie zadanie i ocenia poprawność odpowiedzi/rozwiązań.

4. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel uzupełnia powyższe wypowiedzi oraz wymienia podstawowe zasady kompromisu politycznego, jaki został zawarty przy Okrągłym Stole.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja na temat konsekwencji kompromisu politycznego zawartego przy Okrągłym Stole. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. W razie konieczności nauczyciel naprowadza uczniów, aby w rozmowie pojawiły się następstwa tego wydarzenia w Polsce: wybory do sejmu kontraktowego, rząd Tadeusza Mazowieckiego, demokratyzacja kraju.

2. Uczniowie oglądają film nr 1 i wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenia.

Praca domowa:

Uczniowie oglądają film nr 2 i wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Antoni Dudek, Reglamentowana rewolucja: rozkład dyktatury komunistycznej w Polsce 1988‑1990, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.