Numer e‑materiału: 1.1.4.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wer bist du? / Kim jesteś?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o zawód oraz udzielania odpowiedzi na to pytanie

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
4) zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane zawody;

  • informuje, za kogo przebierze się na bal kostiumowy;

  • formułuje pytanie o to, za kogo przebrani są koleżanka lub kolega.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne (gra multimedialna).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (gry);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • karty obrazkowe,

  • gra multimedialna,

  • spacer po klasie,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • karta pracy z krzyżówką.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Gra może posłużyć jako rozgrzewka wyrazowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę o karnawale. Pyta dzieci, za kogo najchętniej by się przebrały. Następnie podaje cele lekcji (e‑materiał: Wprowadzenie).

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację oraz odtwarza dwukrotnie nagranie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, za kogo przebrały się dzieci. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe z wymienionymi przez uczniów zawodami i wypowiada na głos nazwy tych zawodów w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają je chórem.

karty obrazkowe z zawodami: policjant/policjantka, piosenkarka, żołnierz, kucharz

Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Wer bist du? Prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Maxa i Finna. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak chłopcy odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Uczniowie powtarzają na głos odpowiedzi chłopców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, za kogo przebrała się Lina. Odczytuje trzy propozycje i prosi o wybranie poprawnej odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Milę i Bena. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak Mila i Ben odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Zwraca uwagę uczniów na inne zakończenia wyrazów Polizist oraz Polizistin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel proponuje uczniom grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). Jeśli uczniowie nie mają możliwości grania indywidualnie na tabletach lub laptopach, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w rzędzie. Dzieci podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i każde dziecko wskazuje właściwy wyraz lub obrazek. W zależności od zainteresowania uczniów grę można powtórzyć kilka razy.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje ilustracje przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz), a druga - karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów. Nauczyciel, rozdając uczniom karteczki z wyrazami, odczytuje wyrazy na głos. Każdy uczeń, który odbiera swoją karteczkę, powtarza za nauczycielem nazwę zawodu. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wiedzą, co oznaczają wyrazy. Następnie uczniowie spacerują po klasie, dobierając się w pary (ilustracja - wyraz). Nauczyciel prosi o zaprezentowanie par i powiedzenie na głos nazwy zawodu w języku niemieckim (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca indywidualna

karty obrazkowe przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów

Jako podsumowanie tej części lekcji nauczyciel proponuje wspólne wykonanie ćwiczenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują nazwy zawodów, których przedstawiciele noszą w pracy mundur.

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Prosi uczniów o dopasowanie wypowiedzi do dzieci przedstawionych na ilustracji. Nauczyciel może również wydrukować dialogi z części Przeczytaj (e‑materiał: Przeczytaj, transkrypcja), rozdać je dzieciom i poprosić o podkreślenie w tekście zdań, którymi można uzupełnić ilustrację.

plenum

12 min

wydruk transkrypcji tekstu z części Przeczytaj

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie ustalają kolejność ilustracji zgodną z nagraniem.

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie w zeszycie postaci, za którą chcieliby się przebrać na bal szkolny. Uczniowie mają do wyboru sześć zawodów, o których była mowa na lekcji. Następnie nauczyciel prosi, aby kolejne pary uczniów odegrały scenkę. Każdy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie: Wer bist du? Pytane dziecko odpowiada: Ich bin … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.

praca w parach

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę o karnawale. Pyta dzieci, za kogo najchętniej by się przebrały. Następnie podaje cele lekcji (e‑materiał: Wprowadzenie).

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację oraz odtwarza dwukrotnie nagranie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, za kogo przebrały się dzieci. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe z wymienionymi przez uczniów zawodami i wypowiada na głos nazwy tych zawodów w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają je chórem.

karty obrazkowe z zawodami: policjant/policjantka, piosenkarka, żołnierz, kucharz

Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Wer bist du? Prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Maxa i Finna. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak chłopcy odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Uczniowie powtarzają na głos odpowiedzi chłopców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta uczniów, za kogo przebrała się Lina. Odczytuje trzy propozycje i prosi o wybranie poprawnej odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Milę i Bena. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak Mila i Ben odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Zwraca uwagę uczniów na inne zakończenia wyrazów Polizist oraz Polizistin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel proponuje uczniom grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). Jeśli uczniowie nie mają możliwości grania indywidualnie na tabletach lub laptopach, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w rzędzie. Dzieci podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i każde dziecko wskazuje właściwy wyraz lub obrazek. W zależności od zainteresowania uczniów grę można powtórzyć kilka razy.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje ilustracje przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz), a druga - karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów. Nauczyciel, rozdając uczniom karteczki z wyrazami, odczytuje wyrazy na głos. Każdy uczeń, który odbiera swoją karteczkę, powtarza za nauczycielem nazwę zawodu. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wiedzą, co oznaczają wyrazy. Następnie uczniowie spacerują po klasie, dobierając się w pary (ilustracja - wyraz). Nauczyciel prosi o zaprezentowanie par i powiedzenie na głos nazwy zawodu w języku niemieckim (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca indywidualna

karty obrazkowe przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów

Jako podsumowanie tej części lekcji nauczyciel proponuje wspólne wykonanie ćwiczenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują nazwy zawodów, których przedstawiciele noszą w pracy mundur.

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Prosi uczniów o dopasowanie wypowiedzi do dzieci przedstawionych na ilustracji. Nauczyciel może również wydrukować dialogi z części Przeczytaj (e‑materiał: Przeczytaj, transkrypcja), rozdać je dzieciom i poprosić o podkreślenie w tekście zdań, którymi można uzupełnić ilustrację.

plenum

12 min

wydruk transkrypcji tekstu z części Przeczytaj

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie ustalają kolejność ilustracji zgodną z nagraniem.

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie w zeszycie postaci, za którą chcieliby się przebrać na bal szkolny. Uczniowie mają do wyboru sześć zawodów, o których była mowa na lekcji. Następnie nauczyciel prosi, aby kolejne pary uczniów odegrały scenkę. Każdy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie: Wer bist du? Pytane dziecko odpowiada: Ich bin … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.

praca w parach

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec