Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.4.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wer bist du? / Kim jesteś?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o zawód oraz udzielania odpowiedzi na to pytanie
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę o karnawale. Pyta dzieci, za kogo najchętniej by się przebrały. Następnie podaje cele lekcji (e‑materiał: Wprowadzenie). | plenum | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację oraz odtwarza dwukrotnie nagranie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, za kogo przebrały się dzieci. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe z wymienionymi przez uczniów zawodami i wypowiada na głos nazwy tych zawodów w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają je chórem. | karty obrazkowe z zawodami: policjant/policjantka, piosenkarka, żołnierz, kucharz | ||
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Wer bist du? Prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Maxa i Finna. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak chłopcy odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Uczniowie powtarzają na głos odpowiedzi chłopców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel pyta uczniów, za kogo przebrała się Lina. Odczytuje trzy propozycje i prosi o wybranie poprawnej odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Milę i Bena. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak Mila i Ben odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Zwraca uwagę uczniów na inne zakończenia wyrazów Polizist oraz Polizistin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel proponuje uczniom grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). Jeśli uczniowie nie mają możliwości grania indywidualnie na tabletach lub laptopach, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w rzędzie. Dzieci podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i każde dziecko wskazuje właściwy wyraz lub obrazek. W zależności od zainteresowania uczniów grę można powtórzyć kilka razy. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje ilustracje przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz), a druga - karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów. Nauczyciel, rozdając uczniom karteczki z wyrazami, odczytuje wyrazy na głos. Każdy uczeń, który odbiera swoją karteczkę, powtarza za nauczycielem nazwę zawodu. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wiedzą, co oznaczają wyrazy. Następnie uczniowie spacerują po klasie, dobierając się w pary (ilustracja - wyraz). Nauczyciel prosi o zaprezentowanie par i powiedzenie na głos nazwy zawodu w języku niemieckim (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | praca indywidualna | karty obrazkowe przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów | |
Jako podsumowanie tej części lekcji nauczyciel proponuje wspólne wykonanie ćwiczenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują nazwy zawodów, których przedstawiciele noszą w pracy mundur. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Prosi uczniów o dopasowanie wypowiedzi do dzieci przedstawionych na ilustracji. Nauczyciel może również wydrukować dialogi z części Przeczytaj (e‑materiał: Przeczytaj, transkrypcja), rozdać je dzieciom i poprosić o podkreślenie w tekście zdań, którymi można uzupełnić ilustrację. | plenum | 12 min | wydruk transkrypcji tekstu z części Przeczytaj |
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie ustalają kolejność ilustracji zgodną z nagraniem. | |||
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie w zeszycie postaci, za którą chcieliby się przebrać na bal szkolny. Uczniowie mają do wyboru sześć zawodów, o których była mowa na lekcji. Następnie nauczyciel prosi, aby kolejne pary uczniów odegrały scenkę. Każdy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie: Wer bist du? Pytane dziecko odpowiada: Ich bin … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji. | praca w parach | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę o karnawale. Pyta dzieci, za kogo najchętniej by się przebrały. Następnie podaje cele lekcji (e‑materiał: Wprowadzenie).
plenum
18 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację oraz odtwarza dwukrotnie nagranie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, za kogo przebrały się dzieci. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe z wymienionymi przez uczniów zawodami i wypowiada na głos nazwy tych zawodów w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają je chórem.
karty obrazkowe z zawodami: policjant/policjantka, piosenkarka, żołnierz, kucharz
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Wer bist du? Prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Maxa i Finna. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak chłopcy odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Uczniowie powtarzają na głos odpowiedzi chłopców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel pyta uczniów, za kogo przebrała się Lina. Odczytuje trzy propozycje i prosi o wybranie poprawnej odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Milę i Bena. Prosi uczniów, aby posłuchali, jak Mila i Ben odpowiedzieli na pytanie: Wer bist du? Zwraca uwagę uczniów na inne zakończenia wyrazów Polizist oraz Polizistin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel proponuje uczniom grę berek wyrazowy (e‑materiał: Gra edukacyjna). Jeśli uczniowie nie mają możliwości grania indywidualnie na tabletach lub laptopach, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w rzędzie. Dzieci podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i każde dziecko wskazuje właściwy wyraz lub obrazek. W zależności od zainteresowania uczniów grę można powtórzyć kilka razy.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje ilustracje przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz), a druga - karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów. Nauczyciel, rozdając uczniom karteczki z wyrazami, odczytuje wyrazy na głos. Każdy uczeń, który odbiera swoją karteczkę, powtarza za nauczycielem nazwę zawodu. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wiedzą, co oznaczają wyrazy. Następnie uczniowie spacerują po klasie, dobierając się w pary (ilustracja - wyraz). Nauczyciel prosi o zaprezentowanie par i powiedzenie na głos nazwy zawodu w języku niemieckim (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
praca indywidualna
karty obrazkowe przedstawiające wykonawców różnych zawodów (piosenkarka, lekarka, policjant, nauczycielka, żołnierz) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zawodów
Jako podsumowanie tej części lekcji nauczyciel proponuje wspólne wykonanie ćwiczenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują nazwy zawodów, których przedstawiciele noszą w pracy mundur.
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Prosi uczniów o dopasowanie wypowiedzi do dzieci przedstawionych na ilustracji. Nauczyciel może również wydrukować dialogi z części Przeczytaj (e‑materiał: Przeczytaj, transkrypcja), rozdać je dzieciom i poprosić o podkreślenie w tekście zdań, którymi można uzupełnić ilustrację.
plenum
12 min
wydruk transkrypcji tekstu z części Przeczytaj
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie ustalają kolejność ilustracji zgodną z nagraniem.
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie w zeszycie postaci, za którą chcieliby się przebrać na bal szkolny. Uczniowie mają do wyboru sześć zawodów, o których była mowa na lekcji. Następnie nauczyciel prosi, aby kolejne pary uczniów odegrały scenkę. Każdy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie: Wer bist du? Pytane dziecko odpowiada: Ich bin … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w lekcji.
praca w parach
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0