Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co wiesz o Ziemi jako planecie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Game‑based learning / blended‑learning |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputery lub urządzenia multimedialne |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w domu zapoznają się z tym e‑materiałem. Rozgrywają grę w domu przed lekcją. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy zapoznali się z materiałem. Stawia kilka pytań, na które uczniowie odpowiadają w formie burzy mózgów i wspólnej dyskusji. Przykładowe pytania: Nauczyciel stawia cele lekcji w oparciu o burzę mózgów przeprowadzoną z uczniami. Nauczyciel w trakcie dyskusji z uczniami wyświetla dodatkowe materiały w postaci zdjęć Ziemi, modeli oraz grafik opisujących budowę planety. Nauczyciel stara się naprowadzać uczniów na dyskusję, która umożliwi rozszerzenie wiedzy zdobytej samodzielnie poprzez wymianę zdań i poglądów pomiędzy samymi uczniami. Ta część lekcji nie powinna trwać więcej niż 15 minut tak, aby uczniowie mieli czas do namysłu w kolejnej fazie lekcji. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel łączy uczniów w 3‑osobowe grupy. W każdej grupie powstaje 6 pytań związanych z Ziemią, oraz na oddzielnej kartce 6 odpowiedzi na te pytania. Karta z pytaniami zostaje przekazana do kolejnej grupy, która musi odpowiedzieć na pytania. Wszystkie 3 karty zostają przekazane trzeciej grupie, która ma za zadanie ocenić, czy odpowiedzi z karty autorów i odpowiadających się zgadzają oraz samodzielnie oceniają zgodność z prawdą odpowiedzi, a następnie przedstawiają na forum klasy swoją opinię. | |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. Dla chętnych: Sporządzić cztery wykresy: masy od promienia, promienia od gęstości, masy od odległości od Słońca oraz promienia od odległości od Słońca dla planet Układu Słonecznego, Ziemię zaznacz innym kolorem. Przeanalizuj i skomentuj swoje wykresy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grę edukacyjną uczniowie mogą rozegrać w domu po lekcji. |