Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co wiesz o Ziemi jako planecie?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce ; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje planetę Ziemię,

  2. wymienia najważniejsze cechy planety Ziemi i porównuje z innymi planetami,

  3. potrafi określić ruch Ziemi w Układzie Słonecznym,

  4. opisuje metody badania Ziemi jako planety.

Strategie nauczania:

Game‑based learning / blended‑learning

Metody nauczania:

- pogadanka,
- burza mózgów.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputery lub urządzenia multimedialne

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w domu zapoznają się z tym e‑materiałem. Rozgrywają grę w domu przed lekcją.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów, czy zapoznali się z materiałem. Stawia kilka pytań, na które uczniowie odpowiadają w formie burzy mózgów i wspólnej dyskusji.

Przykładowe pytania:
- Którą planetą Układu Słonecznego jest Ziemia i skąd o tym wiemy?
- Jak badać planetę, po której chodzimy?
- Skąd wiemy, że Ziemia jest kulą?
- Jak wyznaczyć okres obiegu i obrotu Ziemi?

Nauczyciel stawia cele lekcji w oparciu o burzę mózgów przeprowadzoną z uczniami. Nauczyciel w trakcie dyskusji z uczniami wyświetla dodatkowe materiały w postaci zdjęć Ziemi, modeli oraz grafik opisujących budowę planety. Nauczyciel stara się naprowadzać uczniów na dyskusję, która umożliwi rozszerzenie wiedzy zdobytej samodzielnie poprzez wymianę zdań i poglądów pomiędzy samymi uczniami. Ta część lekcji nie powinna trwać więcej niż 15 minut tak, aby uczniowie mieli czas do namysłu w kolejnej fazie lekcji.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel łączy uczniów w 3‑osobowe grupy. W każdej grupie powstaje 6 pytań związanych z Ziemią, oraz na oddzielnej kartce 6 odpowiedzi na te pytania. Karta z pytaniami zostaje przekazana do kolejnej grupy, która musi odpowiedzieć na pytania. Wszystkie 3 karty zostają przekazane trzeciej grupie, która ma za zadanie ocenić, czy odpowiedzi z karty autorów i odpowiadających się zgadzają oraz samodzielnie oceniają zgodność z prawdą odpowiedzi, a następnie przedstawiają na forum klasy swoją opinię.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. Dla chętnych: Sporządzić cztery wykresy: masy od promienia, promienia od gęstości, masy od odległości od Słońca oraz promienia od odległości od Słońca dla planet Układu Słonecznego, Ziemię zaznacz innym kolorem. Przeanalizuj i skomentuj swoje wykresy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grę edukacyjną uczniowie mogą rozegrać w domu po lekcji.