Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: „Dziwna wojna” i kampania w 1940 r. Bitwa o Anglię
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy, w jaki sposób decyzja Francji i Anglii o nieudzieleniu Polsce pomocy militarnej na początku wojny wpłynęła na dalsze losy państw kontynentalnej Europy;
przedstawia przebieg opanowywania Europy Zachodniej przez III Rzeszę w 1940 r.;
wyjaśnia pojęcia „dziwna wojna” oraz „wojna błyskawiczna”;
opisuje przebieg bitwy o Anglię i jej znaczenie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Dziwna wojna« i kampania w 1940 r. Bitwa o Anglię”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz pierwszym multimedium, którą przedstawią w fazie wstępnej na forum klasy.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji; ustalają w ten sposób kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij znaczenie określenia »dziwna wojna«” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybrana para prezentuje swoją propozycję odpowiedzi. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wyjaśniają, dlaczego w czerwcu 1940 r. Francja tak szybko poniosła klęskę.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje film poświęcony bitwie o Anglię. Tym razem uczniowie pracując w grupach czteroosobowych, przygotowują odpowiedzi do poleceń 2 i 3. Analizują m.in. znaczenie militarne, propagandowe i polityczne zwycięstwa aliantów w bitwie o Anglię. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i w razie konieczności udziela uczniom dodatkowych informacji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „»Dziwna wojna« i kampania w 1940 r. Bitwa o Anglię” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, pracę uczniów oraz przygotowane prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Najnowsza historia świata, t. 1, 1945–1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.