Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Smart Home / Inteligentny dom

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.6, VII.2, VIII.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń posługuje się słownictwem związanym z nowoczesnymi urządzeniami w inteligentnym domu.

  2. Uczeń potrafi opisać wyposażenie inteligentnego domu.

  3. Uczeń potrafi uzasadnić opinię na temat tego, czy chciałby mieszkać w inteligentnym domu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat nowych technologii.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat udogodnień technicznych dla funkcjonowania domu w XXI wieku.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj. Prosi uczniów o wymienienie nazw znanych im urządzeń domowych i pyta: Which appliance is the most useful? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 i 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Smart Home Explained!, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Would you like to live in a smart home? Why/Why not?

  • Which home devices would you like to control when you are not at home? Why/Why not?

Po zakończeniu rozmów relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy, tworząc w ten sposób statystykę tego, ile osób chciałoby mieszkać w inteligentnym domu, i ranking urządzeń, które uczniowie najchętniej obsługiwaliby zdalnie.

  1. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie oglądają prezentację, po czym wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i uzupełniają zdania w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) i odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w małych grupach i wykonują jedno z poniższych poleceń:

  • odpowiadają na pytanie: What are the advantages and disadvantages of having a smart home?

  • tworzą listę urządzeń i wykonywanych przez nie czynności w wymarzonym inteligentnym domu: Make a list of all appliances you would like to have in your dream smart home. Say what each appliance does.

Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują opinie/pomysły na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You watched a television programme about smart homes. In your blog entry:

  • explain why you watched the programme;

  • describe three things you found out about the smart home;

  • write if you would like to live in a smart home.

Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą sześciohasłową krzyżówkę ze słownictwem z prezentacji.