Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Smart Home / Inteligentny dom
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.6, VII.2, VIII.2, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń posługuje się słownictwem związanym z nowoczesnymi urządzeniami w inteligentnym domu.
Uczeń potrafi opisać wyposażenie inteligentnego domu.
Uczeń potrafi uzasadnić opinię na temat tego, czy chciałby mieszkać w inteligentnym domu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat nowych technologii.
Uczeń rozwija wiedzę na temat udogodnień technicznych dla funkcjonowania domu w XXI wieku.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj. Prosi uczniów o wymienienie nazw znanych im urządzeń domowych i pyta: Which appliance is the most useful? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 i 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Smart Home Explained!, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):
Would you like to live in a smart home? Why/Why not?
Which home devices would you like to control when you are not at home? Why/Why not?
Po zakończeniu rozmów relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy, tworząc w ten sposób statystykę tego, ile osób chciałoby mieszkać w inteligentnym domu, i ranking urządzeń, które uczniowie najchętniej obsługiwaliby zdalnie.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację, po czym wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie oglądają prezentację i uzupełniają zdania w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) i odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w małych grupach i wykonują jedno z poniższych poleceń:
odpowiadają na pytanie: What are the advantages and disadvantages of having a smart home?
tworzą listę urządzeń i wykonywanych przez nie czynności w wymarzonym inteligentnym domu: Make a list of all appliances you would like to have in your dream smart home. Say what each appliance does.
Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują opinie/pomysły na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You watched a television programme about smart homes. In your blog entry:
explain why you watched the programme;
describe three things you found out about the smart home;
write if you would like to live in a smart home.
Your answer should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą sześciohasłową krzyżówkę ze słownictwem z prezentacji.