Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Do You Wear When It Rains? / Co nosisz w deszczowy dzień?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.13, II.5, III.5, IV.4, V.1, V.2, VII.2, VIII.2, X, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z elementami garderoby odpowiednimi do różnych warunków pogodowych.

  2. Uczeń potrafi opisać, jak dopasować strój do pogody.

  3. Uczeń potrafi opisać, jak ubierają się mieszkańcy Kenii w zależności od warunków pogodowych.

  4. Uczeń potrafi napisać pocztówkę, w której zdaje relacje z wycieczki wymagającej odpowiedniego stroju.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat doboru właściwego stroju w zależności od warunków pogodowych w różnych stronach świata.

  2. Uczeń rozwija postawę samodzielności w zakresie wyboru stroju w określonych warunkach pogodowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is the season now? i kontynuuje zadawanie pytań, np. jeśli odpowiedzią jest Spring, zadaje pytania: What is the weather usually like in Spring? What do we wear in Spring?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie zdania z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie pracują w parach i ćwiczą literowanie wyrazów ze słownika (Przeczytaj) w wyznaczonym czasie, np. 5 minut. Uczeń A odczytuje wyraz, a uczeń B literuje go, po czym zamieniają się rolami.

  5. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające kobietę zasłaniającą głowę i twarz specjalnym elementem stroju i pyta: Why is the woman wearing such clothes? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie oglądają prezentację, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  8. Odwołując się do słownictwa z prezentacji, uczniowie wykonują Exercise 3–5 (Prezentacja multimedialna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się): You’re playing a new RPG game when you’re a teenager saving the world (again). It’s time to answer a few questions so that the game can generate your avatar. Answer each question with one or two sentences.

  • What do you wear when it’s rainy?

  • What do you wear when it’s sunny?

  • When do you wear a hat, a scarf and gloves?

  • When do you wear a hoodie?

  • Do you want to wear a helmet and a reflective vest?

Na koniec chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie analizują w parach słownictwo z prezentacji i tworzą grę memo z 10 wyrazami podkreślonymi w prezentacji. Następnie grają w parach w memo.