Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: What Do You Wear When It Rains? / Co nosisz w deszczowy dzień?
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.13, II.5, III.5, IV.4, V.1, V.2, VII.2, VIII.2, X, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z elementami garderoby odpowiednimi do różnych warunków pogodowych.
Uczeń potrafi opisać, jak dopasować strój do pogody.
Uczeń potrafi opisać, jak ubierają się mieszkańcy Kenii w zależności od warunków pogodowych.
Uczeń potrafi napisać pocztówkę, w której zdaje relacje z wycieczki wymagającej odpowiedniego stroju.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat doboru właściwego stroju w zależności od warunków pogodowych w różnych stronach świata.
Uczeń rozwija postawę samodzielności w zakresie wyboru stroju w określonych warunkach pogodowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What is the season now? i kontynuuje zadawanie pytań, np. jeśli odpowiedzią jest Spring, zadaje pytania: What is the weather usually like in Spring? What do we wear in Spring?
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie zdania z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i ćwiczą literowanie wyrazów ze słownika (Przeczytaj) w wyznaczonym czasie, np. 5 minut. Uczeń A odczytuje wyraz, a uczeń B literuje go, po czym zamieniają się rolami.
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające kobietę zasłaniającą głowę i twarz specjalnym elementem stroju i pyta: Why is the woman wearing such clothes? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.
Odwołując się do słownictwa z prezentacji, uczniowie wykonują Exercise 3–5 (Prezentacja multimedialna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się): You’re playing a new RPG game when you’re a teenager saving the world (again). It’s time to answer a few questions so that the game can generate your avatar. Answer each question with one or two sentences.
What do you wear when it’s rainy?
What do you wear when it’s sunny?
When do you wear a hat, a scarf and gloves?
When do you wear a hoodie?
Do you want to wear a helmet and a reflective vest?
Na koniec chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2, 4–6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się).
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie analizują w parach słownictwo z prezentacji i tworzą grę memo z 10 wyrazami podkreślonymi w prezentacji. Następnie grają w parach w memo.