Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.3
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Unglaublich, aber wahr! – Ich habe mich verfahren/Niewiarygodne, ale prawdziwe! – Zgubiłam/Zgubiłem się
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność uzyskiwania i udzielania informacji na temat sposobów poruszania się po mieście, możliwości dojazdu i orientacji w mieście oraz umiejętność opisywania wydarzeń i tworzenia opowiadań.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
analizuje historię Tomasza i formułuje tezy dotyczące jej zakończenia;
wyjaśnia, jak dostać się do wybranego miejsca w mieście;
opisuje historię młodych ludzi podczas wyprawy nad jezioro.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
pracuje w oparciu na materiałach językowych przygotowanych na potrzeby niniejszego e‑materiału;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić w opowiadaniu;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście (w formie np. opowiadania), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy pracy:
podająca: wyjaśnianie,
aktywizująca: gry dydaktyczne, metoda przypadków, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
plenum,
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki w formacie A4,
obrazki przedstawiające znaki ruchu drogowego oraz obiekty miejskie lub zdjęcia/obrazy w formie plików do wyświetlenia na telewizorze lub za pomocą rzutnika,
kartka w formacie A3 z narysowaną drogą.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
W ramach powtórzenia poznanych w szkole podstawowej zwrotów i wyrażeń z zakresu opis drogi/orientacji w mieście nauczyciel prezentuje uczniom obrazki przedstawiające znaki ruchu drogowego i obiekty oraz prosi o podanie nazw w języku niemieckim.
Uczniowie podają nazwy i wyrażenia: links/rechts abbiegen, geradeaus gehen, über die Brücke fahren, an der Kreuzung, an der Ampel, der Kreisverkehr, das Rathaus, der Dom, der Marktplatz, die Apotheke, die Kirche, das Museum. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, zapisuje wyrażenia na tablicy, uzupełnia wypowiedzi.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 i prosi, aby spróbowali narysować drogę, którą im opisze: Gehe an der Ampel vorbei und überquere die große Straße. Biege dann links ab und gehe die Straße entlang, bis du zu einem Kreisverkehr kommst. Nimm dort die zweite Ausfahrt und gehe weiter geradeaus. Nach etwa 500 Metern wirst du eine T‑Kreuzung erreichen. Biege dort rechts ab und gehe weiter bis zur nächsten Ampel. An der Ampel biegst du links ab und folgst der Straße, bis du zu einer Fußgängerbrücke kommst. Überquere die Brücke und gehe dann geradeaus weiter. Nachdem du die Brücke überquert hast, siehst du ein großes Einkaufszentrum auf der rechten Seite. Du hast die Route erfolgreich beendet!
Uczniowie rysują trasę według wskazówek podanych przez nauczyciela. Następnie nauczyciel pokazuje im swoją kartkę w formacie A3, a uczniowie porównują swoje szkice z opisywaną drogą.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu z sekcji Przeczytaj, a następnie o wykonanie zadań sprawdzających zrozumienie tekstu oraz przedstawienie hipotez dotyczących zakończenia. W przypadku Übung 3 w sekcji Przeczytaj można uczniów podzielić na trzy grupy, z których każda dostanie do opracowania i przedstawienia jedną z trzech hipotez.
Nauczyciel zachęca uczniów do obejrzenia animacji i zapoznania się z prawdziwym zakończeniem tej historii. Po zapoznaniu się z animacją uczniowie wykonują polecenia sprawdzające zrozumienie tej historii i pogłębiające jej analizę.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające wyrażenia i zwroty omawiane w tej lekcji w sekcji Sprawdź się (Aufgabe 4, Aufgabe 5, Aufgabe 6, Aufgabe 7).
Praca domowa
Uczniowie piszą opowiadanie w ramach Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się. Najciekawsze opowiadania można zawiesić na tablicy korkowej/w gablotce w formie gazetki „Interessante Geschichten junger Autoren”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
Przed lekcją: Nauczyciel rozdaje uczniom listę wyrazów, które wystąpią w animacji, i prosi o przygotowanie fiszek lub definicji tych wyrazów w języku niemieckim.
W trakcie lekcji: Uczniowie na podstawie animacji w grupach przygotowują notatkę wizualną z przedstawionej historii. Notatki prezentują na forum klasy i opisują je.
Po lekcji: Uczniowie uzupełniają notatkę wizualną o dalszy ciąg animacji i tworzą do niej transkrypcję.