Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Analiza danych liczbowych przedstawionych w tabeli statystycznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.
Uczeń:
5) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa cel tworzenia tabel z danymi,
wymienia sposoby interpretacji danych zawartych w tabelach,
wykorzystuje dane w tabeli do nowych obliczeń.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, rocznik statystyczny
Materiały pomocnicze
Dane GUS: stat.gov.pl (dostęp 12.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).
Nauczyciel pyta uczniów, gdzie można spotkać się z danymi prezentowanymi w tabelach, jaka jest przydatność takiej prezentacji danych, jakie uczniowie mają problemy z interpretacją danych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z grafiką interaktywną.
Po zapoznaniu się z multimedium, nauczyciel pyta, jakie sposoby wykorzystania danych z tej tabeli uczniowie dostrzegają. Kto najczęściej korzysta z takiego zestawienia danych?
Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału.
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują wskazane przez nauczyciela zadania.
W przypadku niezgodności odpowiedzi, nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłową interpretację danych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby weszli na stronę GUS i w parach zapoznali się z danymi na interesujący ich temat (edukacja, zatrudnienie, migracje itp.).
Zadaniem uczniów jest przedstawienie wybranych danych w tabeli. To uczniowie wybierają zakres zaprezentowanych danych.
Następnie wybrane/chętne pary prezentują swoje tabele (można poprosić pary, które wybrały różne lub takie same tematy). Uczniowie wyjaśniają, czym się kierowali, wybierając dane, jaki problem chcieli zobrazować (np. przyrost naturalny, bezrobocie, ceny w rolnictwie itp.) i do czego ich tabela mogłaby zostać wykorzystana.
Pozostali uczniowie analizują tabelę koleżanek/kolegów, zwracają uwagę na ewentualne błędy lub braki i proponują sposoby poprawienia tabeli.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Praca długoterminowa: przygotowanie tabeli z danymi na wybrany temat geograficzny (np. na podstawie danych GUS lub Eurostat) i przygotowanie interpretacji danych w formie krótkiego, pisemnego raportu. Uczniowie proszeni są o wybranie innego tematu niż ten, którym zajmowali się na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych (zakres podstawowy: I).