Dla nauczyciela
VII. Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czym są drobne ciała niebieskie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 18) Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce, posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.: - kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje cyfrowe, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. |
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Flipped clasroom |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | Projektor w celu wyświetlania pokazu multimedialnego, Urządzenia multimedialne dla uczniów w celu rozwiązania zadań. |
Materiały pomocnicze: | Galeria zdjęć na stronie https://solarsystem.nasa.gov/asteroids-comets-and-meteors/overview/ |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom zapoznanie się z tekstem „Warto przeczytać” i animacją z niniejszego e‑materiału. Nauczyciel stawia pytanie będące tematem lekcji: Czym są drobne ciała niebieskie? Uczniowie na forum klasy wymieniają się spostrzeżeniami, dyskutują na temat przeczytanego tekstu i obejrzanej animacji. Nauczyciel wypisuje na tablicy pomysły uczniów. Na podstawie otwartej dyskusji z uczniami stawiane są główne cele lekcji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, posiłkując się animacją oraz dodatkowymi materiałami wyświetlanymi na ekranie, prowadzi otwartą dyskusję z uczniami na tematy, które w tekście były dla uczniów niezrozumiałe. Uczniowie powinni uczyć się wzajemnie, objaśniać pozostałym uczniom zagadnienia, które oni zrozumieli, a reszta klasy miała z tym problem. Nauczyciel nadzoruje wypowiedzi, w razie problemów stara się nakierować uczniów na prawidłowy tok rozumowania cały czas wspierając wypowiedzi pokazem multimedialnym. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach maksymalnie 4‑osobowych wykonują zadania z zestawu ćwiczeń z tego e‑materiału. Nauczyciel podsumowuje lekcję: pyta uczniów, czy osiągnęli postawione cele. | |
Praca domowa: | |
Wybrać jedną planetoidę (np. z listy (https://minorplanetcenter.net/iau/lists/MPNames.html) ) lub kometę (np. Halleya, martwą kometę Halloween (oficjalna nazwa to 2015 TBIndeks dolny 145145), lub Shoemaker‑Levy 9) i zrobić o niej plakat. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe – animacja oraz tekst może posłużyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości o drobnych ciałach niebieskich. |