Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.1.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Hast du Geschwister? / Czy masz rodzeństwo?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o rodzeństwie oraz żegnania się z innymi osobami
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie przyglądają się ilustracji i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy związane z tematem znają w języku niemieckim, i zapisuje je na tablicy. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą rodzeństwa. Następnie pyta uczniów, czy pamiętają, jakie rodzeństwo mają Lina i Tim. Nauczyciel pyta też uczniów, jakie mają przypuszczenia związane z Sophie: czy dziewczynka ma brata, siostrę, a może jest jedynaczką. | |||
Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) oraz powtarzają kluczowe frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | chór indywidualnie | ||
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować odpowiedź Sophie, która mówi, że jest jedynaczką. Następnie powtarzają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Uczniowie słuchają nagrania. W parach dobierają właściwe zdjęcie i unoszą je do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują w tekście pytania o rodzeństwo i zaznaczają markerem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel czyta pytanie (Hast du Geschwister?). Uczniowie słuchają i powtarzają chórem. | chór indywidualnie | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, jakich zwrotów można użyć w języku niemieckim, aby się pożegnać. | plenum | 15 min | |
Uczniowie słuchają dialogu oraz mówią, jakim zwrotem bohaterowie pożegnali się z nauczycielką (e‑materiał: Multimedium). | chór indywidualnie | ||
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają rysunki zgodnie z kolejnością usłyszaną w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w parach | karty obrazkowe | |
Uczniowie dopasowują wyrażenia do osób (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie bawią się w echo. Słuchają nagrania i powtarzają wyrażenia na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 15 min | |
Uczniowie otrzymują kartki, na których wypisane są różne zwroty z lekcji. Ich zadaniem jest odnalezienie kartek ze zwrotami wyrażającymi pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | kartki z różnymi zwrotami z lekcji (Auf Wiedersehen!, Bis morgen!, Hast du Geschwister?, Tschüs! Ich bin Einzelkind.) | ||
Uczniowie spacerują po klasie, podchodzą do siebie i zadają pytanie o rodzeństwo. Po wzajemnym udzieleniu odpowiedzi szukają następnych rozmówców. | spacer po klasie | trzykrotne powtórzenie | |
Uczniowie, opuszczając klasę, żegnają się z nauczycielem. | indywidualnie | ||
Faza wprowadzająca
Uczniowie przyglądają się ilustracji i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy związane z tematem znają w języku niemieckim, i zapisuje je na tablicy.
plenum
15 min
Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą rodzeństwa. Następnie pyta uczniów, czy pamiętają, jakie rodzeństwo mają Lina i Tim. Nauczyciel pyta też uczniów, jakie mają przypuszczenia związane z Sophie: czy dziewczynka ma brata, siostrę, a może jest jedynaczką.
Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) oraz powtarzają kluczowe frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
chór indywidualnie
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować odpowiedź Sophie, która mówi, że jest jedynaczką. Następnie powtarzają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie słuchają nagrania. W parach dobierają właściwe zdjęcie i unoszą je do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują w tekście pytania o rodzeństwo i zaznaczają markerem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel czyta pytanie (Hast du Geschwister?). Uczniowie słuchają i powtarzają chórem.
chór indywidualnie
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakich zwrotów można użyć w języku niemieckim, aby się pożegnać.
plenum
15 min
Uczniowie słuchają dialogu oraz mówią, jakim zwrotem bohaterowie pożegnali się z nauczycielką (e‑materiał: Multimedium).
chór indywidualnie
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają rysunki zgodnie z kolejnością usłyszaną w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w parach
karty obrazkowe
Uczniowie dopasowują wyrażenia do osób (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie bawią się w echo. Słuchają nagrania i powtarzają wyrażenia na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
15 min
Uczniowie otrzymują kartki, na których wypisane są różne zwroty z lekcji. Ich zadaniem jest odnalezienie kartek ze zwrotami wyrażającymi pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
kartki z różnymi zwrotami z lekcji (Auf Wiedersehen!, Bis morgen!, Hast du Geschwister?, Tschüs! Ich bin Einzelkind.)
Uczniowie spacerują po klasie, podchodzą do siebie i zadają pytanie o rodzeństwo. Po wzajemnym udzieleniu odpowiedzi szukają następnych rozmówców.
spacer po klasie
trzykrotne powtórzenie
Uczniowie, opuszczając klasę, żegnają się z nauczycielem.
indywidualnie
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0