Numer e‑materiału: 1.2.1.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Hast du Geschwister? / Czy masz rodzeństwo?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o rodzeństwie oraz żegnania się z innymi osobami

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
4) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • informuje, czy ma rodzeństwo;

  • formułuje pytanie do rówieśnika o rodzeństwo;

  • stosuje pożegnanie z koleżanką, kolegą lub osobą dorosłą.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

A. wykorzystane w toku lekcji metody:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • aktywizująca (burza mózgów);

  • programowana – z użyciem komputera.

B. wykorzystane w toku lekcji techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca z plikiem audio.

C. formy socjalne:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • rysunki (e‑materiał: Przeczytaj);

  • kartki z różnymi zwrotami z lekcji (Auf Wiedersehen!, Ich bin Einzelkind, Bis morgen!, Hast du Geschwister?, Tschüs!).

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio (dialog)

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu - innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto?, gdzie?, kiedy?, co robi?). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.
Z plikiem audio może zostać zainicjowana ponadto zabawa w echo: powtarzanie na różne sposoby lub głuchy telefon (wybrana fraza z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie przyglądają się ilustracji i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy związane z tematem znają w języku niemieckim, i zapisuje je na tablicy.

plenum

15 min

Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą rodzeństwa. Następnie pyta uczniów, czy pamiętają, jakie rodzeństwo mają Lina i Tim. Nauczyciel pyta też uczniów, jakie mają przypuszczenia związane z Sophie: czy dziewczynka ma brata, siostrę, a może jest jedynaczką.

Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) oraz powtarzają kluczowe frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

chór indywidualnie

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować odpowiedź Sophie, która mówi, że jest jedynaczką. Następnie powtarzają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania. W parach dobierają właściwe zdjęcie i unoszą je do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują w tekście pytania o rodzeństwo i zaznaczają markerem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel czyta pytanie (Hast du Geschwister?). Uczniowie słuchają i powtarzają chórem.

chór indywidualnie

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, jakich zwrotów można użyć w języku niemieckim, aby się pożegnać.

plenum

15 min

Uczniowie słuchają dialogu oraz mówią, jakim zwrotem bohaterowie pożegnali się z nauczycielką (e‑materiał: Multimedium).

chór indywidualnie

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają rysunki zgodnie z kolejnością usłyszaną w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe

Uczniowie dopasowują wyrażenia do osób (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie bawią się w echo. Słuchają nagrania i powtarzają wyrażenia na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

15 min

Uczniowie otrzymują kartki, na których wypisane są różne zwroty z lekcji. Ich zadaniem jest odnalezienie kartek ze zwrotami wyrażającymi pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

kartki z różnymi zwrotami z lekcji (Auf Wiedersehen!, Bis morgen!, Hast du Geschwister?, Tschüs! Ich bin Einzelkind.)

Uczniowie spacerują po klasie, podchodzą do siebie i zadają pytanie o rodzeństwo. Po wzajemnym udzieleniu odpowiedzi szukają następnych rozmówców.

spacer po klasie

trzykrotne powtórzenie

Uczniowie, opuszczając klasę, żegnają się z nauczycielem.

indywidualnie

Faza wprowadzająca

Uczniowie przyglądają się ilustracji i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie wyrazy związane z tematem znają w języku niemieckim, i zapisuje je na tablicy.

plenum

15 min

Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą rodzeństwa. Następnie pyta uczniów, czy pamiętają, jakie rodzeństwo mają Lina i Tim. Nauczyciel pyta też uczniów, jakie mają przypuszczenia związane z Sophie: czy dziewczynka ma brata, siostrę, a może jest jedynaczką.

Uczniowie słuchają dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) oraz powtarzają kluczowe frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

chór indywidualnie

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować odpowiedź Sophie, która mówi, że jest jedynaczką. Następnie powtarzają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania. W parach dobierają właściwe zdjęcie i unoszą je do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują w tekście pytania o rodzeństwo i zaznaczają markerem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel czyta pytanie (Hast du Geschwister?). Uczniowie słuchają i powtarzają chórem.

chór indywidualnie

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, jakich zwrotów można użyć w języku niemieckim, aby się pożegnać.

plenum

15 min

Uczniowie słuchają dialogu oraz mówią, jakim zwrotem bohaterowie pożegnali się z nauczycielką (e‑materiał: Multimedium).

chór indywidualnie

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają rysunki zgodnie z kolejnością usłyszaną w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe

Uczniowie dopasowują wyrażenia do osób (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie bawią się w echo. Słuchają nagrania i powtarzają wyrażenia na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

15 min

Uczniowie otrzymują kartki, na których wypisane są różne zwroty z lekcji. Ich zadaniem jest odnalezienie kartek ze zwrotami wyrażającymi pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

kartki z różnymi zwrotami z lekcji (Auf Wiedersehen!, Bis morgen!, Hast du Geschwister?, Tschüs! Ich bin Einzelkind.)

Uczniowie spacerują po klasie, podchodzą do siebie i zadają pytanie o rodzeństwo. Po wzajemnym udzieleniu odpowiedzi szukają następnych rozmówców.

spacer po klasie

trzykrotne powtórzenie

Uczniowie, opuszczając klasę, żegnają się z nauczycielem.

indywidualnie

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec