Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy powieści poetyckiej na podstawie Konrada Wallenroda
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi cechy powieści poetyckiej;
wyjaśni, w jaki sposób powieść poetycka wpisywała się w założenia poetów romantycznych;
wskaże w utworze Konrad Wallenrod cechy powieści poetyckiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami przypominają sobie lekturę Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza oraz definicję powieści poetyckiej.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie są cechy powieści poetyckiej? Prosi uczestników zajęć o odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Mapa myśli”. Następnie w parach precyzują definicję powieści poetyckiej.
Uczniowie w parach, odwołując się do kompozycji i treści utworu, formułują co najmniej 5 argumentów potwierdzających tezę, że Konrad Wallenrod to powieść poetycka.
Uczniowie w parach rozwiązują polecenia zawarte w sekcji „Audiobook”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Polecenie 2 z sekcji „Audiobook”: Przeczytaj komentarz krytyka literackiego współczesnego Mickiewiczowi na temat Konrada Wallenroda. Omów, jakie elementy zwróciły jego uwagę i w jaki sposób je ocenił.
Materiały pomocnicze:
Danuta Wilczycka, Konrad Wallenrod Adam Mickiewicza, Lublin 2018.
Maria Janion, O genezie „Konrada Wallenroda”, „Pamiętnik Literacki” 1956, nr specjalny.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.